Advies concessie-eisen en distributievisie OV-Pay
Op 19 september jl. heeft het Metrocov zich verdiept in de voorgestelde aangepaste concessie-eisen/definities op grond van Ovpay en de vernieuwde distributievisie.
Lees verderHet Metrocov (Gebiedscommissie Rijnmond) heeft het voorstel voor het toekomstig tramnet kritisch maar ook positief bekeken.
De bereikbaarheid de stad en wijde omgeving en de mobiliteit van alle inwoners is van groot belang voor de toekomst. De tram bedient immers ook Schiedam, Vlaardingen en Barendrecht.
Maar dat niet alleen, de voorstellen zullen -wanneer gerealiseerd- ook de fysieke inrichting van belangrijke delen van Rotterdam beïnvloeden, als daar de tramlijnen kunnen verdwijnen.
Wat is positief aan het plan.
Het vervoersplan is in grote lijnen een verbetering voor het tramnet en kan dienen als ruggengraat voor het openbaar vervoer. Verder zijn er forse verbeteringen voor loop- en fietsmogelijkheden.
Wat missen wij in het plan.
In bepaalde wijken bestaat risico op vervoersarmoede: Hoe komt de inwoner nu op het werk, bij familie of kan de inwoner boodschappen doen.
We missen de basiskwaliteit van het openbaar vervoer:
Visie
Het openbaar vervoer is een onderdeel van een mobiliteitsaanbod waar ov/fiets/lopen/vervoer op maat niet alleen naast elkaar bestaan maar ook in verschillende situaties en voor grote reizigersgroepen inwisselbaar zijn. Die visie zou als basiselement naar voren moeten komen in het plan.
Conclusies en voorwaarden.
Het advies bevat de volgende knelpunten:
de gestelde extra groei van 2% en reizigersopbrengsten van 15%.
Het Metrocov stelt het volgende:
Lees hier het uitgebreide advies op het Plan Toekomstvast Tramnet.
Op 19 september jl. heeft het Metrocov zich verdiept in de voorgestelde aangepaste concessie-eisen/definities op grond van Ovpay en de vernieuwde distributievisie.
Lees verderOp 19 september jl. heeft het Metrocov zich in voltallige bezetting beraden over uw adviesaanvraag Tarieven OV 2024. Hierbij kan ik u mededelen dat wij de voorgestelde verhoging van 11,72% afwijzen.
Lees verderOp de vergadering van het Metrocov op 27 juni is gesproken over een aantal adviesaanvragen aangaande tijdelijke veranderingen in 2023 en 2024. Met name personeelsgebrek is een reden voor deze veranderingen. Metrocov begrijpt de noodzaak ervan en steunt het voorstel om toch 100% van het beschikbare MRDH-budget vrij te maken aan vervoerders RET, HTM en EBS.
Lees verderIn de vergadering van het Metrocov van 27 juni spraken we over de RET-dienstregeling voor de zomer van 2023. We kregen te horen dat de MRDH, die daarover beslist, de regeling niet goedkeurt en de RET erop zal aanspreken. Ook het Metrocov denkt dat de zomerdienst veel problemen zal opleveren voor de reizigers.
Lees verderKlachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.
HTM |
RET |
EBS |
Connexxion |
---|---|---|---|
Klantenservice (Haaglanden)
|
Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.