Intern verbeteren om onze rol in de regio goed te spelen
De regio Rotterdam groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen. In 2024 lukte het ons nog niet om de volledige dienstregeling te rijden door een tekort aan personeel en beschikbare voertuigen. We hebben in 2024 verbeterstappen gezet om de beschikbaarheid van mensen, voertuigen en infrastructuur te verhogen en beter op elkaar af te stemmen. Een voorbeeld van zo’n verbeterstap is de samenwerking met de modaliteitsmanagers en het team van Leren & Ontwikkelen. Met extra instructeurs en grotere klassen konden we meer mensen opleiden en sneller inzetten. Daar gaan we dit jaar mee door.
Ook op andere vlakken zetten we stappen. Zo openden we een energiebank: een grote batterij die stroom opslaat in daluren en teruggeeft aan onze trams tijdens piekmomenten. Dat ontlast het stroomnet én bespaart kosten. Daarnaast lanceerden we de nieuwe buslijn 44, een snelle verbinding tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein via het Erasmus MC. Samen met de gemeente Rotterdam openden we de vernieuwde Roseknoop eerder dan gepland. Tot slot werkten we aan nieuwe initiatieven, zoals sneak previews van culturele evenementen op stations, slimme innovaties op de tram en een nieuwe groepskaart. Ook op het gebied van sociale veiligheid is in 2024 voortgang geboekt, waarbij we de samenwerking tussen politie, NS, gemeente en RET verder hebben versterkt. U leest er meer over in het verslag.
Positief resultaat, bezuiniging moet van tafel
Het kabinetsvoornemen om per 2026 10% te bezuinigen op de Brede Doeluitkering, waaruit onze opdrachtgever MRDH de subsidie voor de RET betaalt, baart ons grote zorgen. Als deze doorgaat, resulteert dat in minder ritten en hogere tarieven. Dat is niet wat onze regio en reizigers nodig hebben. In 2024 hebben we ons hier fel tegen verzet. Dat blijven we doen, want dit ondoordachte plan moet van tafel.
Financieel sloten we het jaar af met een positief resultaat van € 3,7 miljoen, een bescheiden winst. Het aantal reizigers groeide en de energiekosten zijn terug naar een lager niveau dan in 2023. Sinds november vlakt de reizigersgroei echter af, niet alleen bij ons, maar landelijk. Mogelijk ontstaan er nieuwe reispatronen na corona. En we zijn ook inkomsten misgelopen door niet-gereden kilometers. Dé prioriteit voor 2025 is dan ook om weer de volledige dienstregeling te rijden en reizigers vast te houden en terug te winnen.
Veiligheid vraagt onze blijvende aandacht
We blijven onverminderd inzetten op kwaliteit, betrouwbaarheid en bovenal veiligheid. Want veiligheid is geen vanzelfsprekendheid. Helaas zien we een toename van geweldsincidenten in en rond onze stations en voertuigen. De veiligheid van onze reizigers en collega’s heeft voor ons de hoogste prioriteit. Daarom moeten we blijven werken aan voldoende toezicht in het openbaar vervoer, toezicht op betaling, maar ook op gedrag. Dat vraagt tijd en inspanning, maar het is essentieel om het openbaar vervoer veilig en prettig te houden voor iedereen.
Met dank aan onze collega’s
Tot slot willen we onze waardering uitspreken voor alle RET’ers die zich in 2024 elke dag opnieuw hebben ingezet om de regio Rotterdam in beweging te houden. Hun betrokkenheid en inzet vormen de ruggengraat van ons dagelijks werk en maken het verschil voor onze reizigers en de stad.
We zien ernaar uit om samen met u verder te bouwen aan sterk OV in de regio Rotterdam.
110 seconden stil tegen bezuinigingen van 110 miljoen Euro op het OV
Op woensdag 2 april om 14.00 uur staan alle bussen, trams en metro’s in en rond de grote steden Rotterdam, Amsterdam en Den Haag 110 seconden stil tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet.
In opdracht van het Metrocov is een korte film gemaakt over de uitrijplank van de elektrische bussen die de HTM 2025 in gebruik neemt. Doel is gebruikers van een rolstoel (en rollator) informatie te verstrekken over hoe die plank werkt. Er is een speciale versie voor de chauffeurs, die bedienen de plank met de hand.
Metrocov vergaderde op een historische locatie in Delft: Restaurant Huszar
Op 10 december heeft het Metrocov de laatste vergadering van het jaar gehouden in het prachtige Huszár in Delft. Belangrijkste onderwerp was de invoering van de nieuwe OV-Pas die in het komende jaar de OV-Chipkaart gaat vervangen. Tijdens de geweldige lunch vertelde Frank Schipper iets over de architectuur van het gebouw.
Nieuwe elektrische bus met loopplank vrolijkt Haagse busplatform op
Vrijdag 15 november verzamelde zich op het busplatform van Den Haag CS een bont gezelschap, omringd door camera’s. Middelpunt van de belangstelling was de fonkelnieuwe elektrische bus van de HTM die in 2025 zal gaan rijden. Centraal stond één aspect van deze prachtige bus: Hoe kan je als reiziger met een motorische beperking gebruikmaken van de loopplank?
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.