Is het verstandig om te bezuinigen op openbaar vervoer?

Is het verstandig om te bezuinigen op openbaar vervoer?

Bron: De komende jaren minder bussen en metro’s, hoe onverstandig is dat?

In het AD van 6 maart 2021 schreef het AD het volgende bericht:

Terwijl Rotterdam de stad voor honderden miljoenen euro’s autoluw maakt, kondigt diezelfde overheid forse bezuinigingen aan in het openbaar vervoer. Hoe handig is dat?

Metrocov pleit voor het bereikbaar houden van de verstedelijkte metropoolregio welke sterk afhankelijk van een goed functionerend OV-netwerk. 

Er ligt tot 2040 een bouwopgave van 240.000 nieuwe woningen. In het kader van de Mobiliteitstransitie, de Klimaatdoelstelling en de strategische Bereikbaarheidsagenda MRDH, dient de komende decennia de verplaatsingen per auto te worden teruggedrongen ten gunste van het OV, de fiets en deelmobiliteit. Dat betekent dat er in de OV-infrastructuur moet worden geïnvesteerd. 

Vraag? Is een directe lijn nu echt goedkoper als er minder op gereden wordt?

Wat is jouw mening? Discussieer mee met het Metrocov op Twitter of stuur een reactie via het contactformulier.

Is het verstandig om te bezuinigen op openbaar vervoer?

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht
Ruim € 20 miljoen voor reconstructie metro-busstation Spijkenisse Centrum

Ruim € 20 miljoen voor reconstructie metro-busstation Spijkenisse Centrum

Gemeente Nissewaard is voornemens om samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) ruim € 20 miljoen te investeren in de reconstructie van het metro-busstation Spijkenisse Centrum en het gebied er omheen. 

 

Lees verder
Waarom de RET een metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein wil

Waarom de RET een metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein wil

Een metro is de beste vorm van openbaar vervoer tussen De Esch en Feijenoord als daar straks een nieuwe verbinding tussen Noord en Zuid komt, vindt RET-directeur Maurice Unck. Eén metro kan veel meer reizigers vervoeren dan met een tram mogelijk is. De RET pleit voor een geboorde tunnel in plaats van een brug.

GESCHREVEN DOOR

Jan-Roelof Visscher

Lees verder
Zorgen over verdwijnen Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, maar er is hoop.

Zorgen over verdwijnen Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, maar er is hoop.

PvdA en CDA kritisch over schrappen Fast Ferry: ‘Hoe kan de wethouder het verdwijnen rechtvaardigen?’

PvdA en CDA gaan in debat met de Rotterdamse wethouder Judith Bokhove (GroenLinks) over het verdwijnen van de Fast Ferry. Ze willen weten hoe dit kan als de reistijd van Hoek van Holland naar de Maasvlakte langer wordt. 

Maar er is hoop ...

Lees verder
Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Elke aanbieder van een vervoermiddel heeft nu nog zijn eigen app, waarvoor de klant zich afzonderlijk moet registreren. Rottterdam sleutelt aan een universele reisapp.

Verstandig besluit van de RET. Het Metrocov is daar zeker voorstander van. Uniformiteit en toegankelijk voor iedereen.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

RET

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

EBS

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier