Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Bron: Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Openbaar vervoer via een lightrail-systeem, dat Westland verbindt met het tram- en metrosysteem in Den Haag en Rotterdam, zal er niet voor 2050 zijn. Tot die tijd zal de gemeente genoegen moeten nemen met een, weliswaar sterk verbeterd, ov met bussen.

Het rapport is opgesteld door ingenieursbureau Witteveen+Bos. De opdracht van dus van de Metropoolregio, maar ook van de gemeenten gemeenten Den Haag, Westland en Maassluis. Het openbaar vervoer in Westland moet beter, vinden alle partijen en in het Westland wordt langere tijd gedroomd van een lightrailverbinding. De Greenport Horti Campus in Naaldwijk zou dan als OV-knooppunt moeten gaan fungeren. Het bureau heeft eerst acht scenario's opgesteld. Na verdere studie bleven er daarvan vijf over.

Uiteindelijk is gekozen om een variant uit te werken, schrijft de WOS. Daarin wordt het Westland in 2040 ontsloten met een zogeheten BRT-verbinding (Bus Rapid Transit) tussen Den Haag, Naaldwijk en Maassluis. Het gaat hierbij om een bus die vaak rijdt en dat ook nog eens grotendeels over een eigen baan. Inchecken gaat bij de halte in plaats van in de bus en er zijn (ongelijkvloerse) kruisingen waar de bus voorrang heeft. In Den Haag en Maassluis sluit deze buslijn aan op het tram- en metronetwerk.

Ook andere lijnen aangepakt

Tegelijk met deze BRT-verbinding zou er een HOV-buslijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) tussen Naaldwijk en Delft moeten komen, die ook wordt doorgetrokken naar Zoetermeer. Die bus zou moeten rijden over een geoptimaliseerde versie van het tracé van lijn 32. Ook moet bijvoorbeeld lijn 456 worden verbeterd. De verwachting is dat vanaf 2030 met de aanleg van de BRT-verbinding kan worden begonnen. Lees het volledig bericht op de Website van de WOS.

 

Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.

Lees verder

Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd

Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).

Lees verder

Metrocov houdt frisse moed bijeenkomst 2023 in Hoekse Waard

Op 6 oktober 2023 was er weer de jaarlijkse OV dag, dit keer georganiseerd door het Reizigersoverleg Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee in Strijen. Meerdere leden van Metrocov hebben hieraan deelgenomen, waardoor ook in de praktijk kennis gemaakt werd van het OV in de Hoekse Waard.

Lees verder

Resultaten schouw Leidschendam Voorburg en de haltes Mall of Netherlands gepresenteerd

Op 1 september heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden met Wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg en twee van zijn ambtenaren de resultaten van een schouw door het Metrocov in zijn gemeente besproken. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier