Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Bron: Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Openbaar vervoer via een lightrail-systeem, dat Westland verbindt met het tram- en metrosysteem in Den Haag en Rotterdam, zal er niet voor 2050 zijn. Tot die tijd zal de gemeente genoegen moeten nemen met een, weliswaar sterk verbeterd, ov met bussen.

Het rapport is opgesteld door ingenieursbureau Witteveen+Bos. De opdracht van dus van de Metropoolregio, maar ook van de gemeenten gemeenten Den Haag, Westland en Maassluis. Het openbaar vervoer in Westland moet beter, vinden alle partijen en in het Westland wordt langere tijd gedroomd van een lightrailverbinding. De Greenport Horti Campus in Naaldwijk zou dan als OV-knooppunt moeten gaan fungeren. Het bureau heeft eerst acht scenario's opgesteld. Na verdere studie bleven er daarvan vijf over.

Uiteindelijk is gekozen om een variant uit te werken, schrijft de WOS. Daarin wordt het Westland in 2040 ontsloten met een zogeheten BRT-verbinding (Bus Rapid Transit) tussen Den Haag, Naaldwijk en Maassluis. Het gaat hierbij om een bus die vaak rijdt en dat ook nog eens grotendeels over een eigen baan. Inchecken gaat bij de halte in plaats van in de bus en er zijn (ongelijkvloerse) kruisingen waar de bus voorrang heeft. In Den Haag en Maassluis sluit deze buslijn aan op het tram- en metronetwerk.

Ook andere lijnen aangepakt

Tegelijk met deze BRT-verbinding zou er een HOV-buslijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) tussen Naaldwijk en Delft moeten komen, die ook wordt doorgetrokken naar Zoetermeer. Die bus zou moeten rijden over een geoptimaliseerde versie van het tracé van lijn 32. Ook moet bijvoorbeeld lijn 456 worden verbeterd. De verwachting is dat vanaf 2030 met de aanleg van de BRT-verbinding kan worden begonnen. Lees het volledig bericht op de Website van de WOS.

 

Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open

Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station. 

Lees verder

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak. 

Lees verder

De OV Ombudsman is gestopt per 31 december 2022

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag. 

Lees verder

De kap van Zoetermeer Mandelabrug is er af. Maar er wordt nog volop gewerkt aan de stabiliteit

Er is de afgelopen week met man en macht gewerkt om voor 1 januari 2023 de kap van de Mandelabrug te ontmantelen. Er is nog veel onduidelijkheid vanuit de reizigers. Dringend onderhoud was nodig, zo bleek uit de verschillende onderzoeken. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier