Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Bron: Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Openbaar vervoer via een lightrail-systeem, dat Westland verbindt met het tram- en metrosysteem in Den Haag en Rotterdam, zal er niet voor 2050 zijn. Tot die tijd zal de gemeente genoegen moeten nemen met een, weliswaar sterk verbeterd, ov met bussen.

Het rapport is opgesteld door ingenieursbureau Witteveen+Bos. De opdracht van dus van de Metropoolregio, maar ook van de gemeenten gemeenten Den Haag, Westland en Maassluis. Het openbaar vervoer in Westland moet beter, vinden alle partijen en in het Westland wordt langere tijd gedroomd van een lightrailverbinding. De Greenport Horti Campus in Naaldwijk zou dan als OV-knooppunt moeten gaan fungeren. Het bureau heeft eerst acht scenario's opgesteld. Na verdere studie bleven er daarvan vijf over.

Uiteindelijk is gekozen om een variant uit te werken, schrijft de WOS. Daarin wordt het Westland in 2040 ontsloten met een zogeheten BRT-verbinding (Bus Rapid Transit) tussen Den Haag, Naaldwijk en Maassluis. Het gaat hierbij om een bus die vaak rijdt en dat ook nog eens grotendeels over een eigen baan. Inchecken gaat bij de halte in plaats van in de bus en er zijn (ongelijkvloerse) kruisingen waar de bus voorrang heeft. In Den Haag en Maassluis sluit deze buslijn aan op het tram- en metronetwerk.

Ook andere lijnen aangepakt

Tegelijk met deze BRT-verbinding zou er een HOV-buslijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) tussen Naaldwijk en Delft moeten komen, die ook wordt doorgetrokken naar Zoetermeer. Die bus zou moeten rijden over een geoptimaliseerde versie van het tracé van lijn 32. Ook moet bijvoorbeeld lijn 456 worden verbeterd. De verwachting is dat vanaf 2030 met de aanleg van de BRT-verbinding kan worden begonnen. Lees het volledig bericht op de Website van de WOS.

 

Lightrail door Westland pas in 2050, tot die tijd verbeterd busnetwerk

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Nieuwe Heijdse lijn in tussen Ter Heijde en Monster biedt kansen voor korte belritten

Een laatste stuiptrekking voor het doelgroepenvervoer of is dit initiatief nu eindelijk een mooi experiment als alternatief van een gestrekte lijn of het opheffen van een buslijn in achteraf gebieden of dorpen. We gaan het zien. Het Metrocov volgt het op de voet.

Lees verder

Rijksvoorstellen OV 2023 niet acceptabel. Dreigende verschralingen om buigen naar groeiperspectief

Het Rijk, de OV-bedrijven en de decentrale overheden hebben afgelopen vrijdag in een finale poging geen overeenstemming weten te bereiken over een pakket aan maatregelen om dreigende verschralingen in het OV in 2023 om te buigen naar een groeiperspectief. 

Lees verder

Met de Metro naar Hoek van Holland-Strand: Nog een paar veiligheidstesten en dan naar het strand

De metro naar Hoek van Holland strand zou voor de zomer gaan rijden maar extra veiligheidsmaatregelen gooien roet in het eten. Mogelijk rijdt de metro pas in het vroege najaar naar het strand. De zomer eindigt de laatste jaren toch niet op eind augustus. 

Lees verder

Q-lite gaat 850 haltes in de provincie Zuid-Holland voorzien van nieuwe generatie digitale reisinfo

Persbericht van Q-Lite: De provincie Zuid-Holland kiest Q-lite voor het vernieuwen van de digitale reisinformatie borden bij de bushaltes. Hiermee worden de huidige digitale informatieborden vervangen, de presentatie van de reisinformatie vernieuwd en reizigers nog beter geïnformeerd.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier