Vanaf 1 januari 2022 reizen alle in Rotterdam ingeschreven kinderen van 4 tot 12 jaar, gratis met het openbaar vervoer in de stad.
Rotterdam start in het nieuwe jaar met de proef 'gratis OV voor kinderen'. Dit betekent dat alle kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 11 jaar een jaar lang gratis kunnen reizen met de vervoersmiddelen van de RET zoals de metro, tram en bus en de buslijn van EBS in Rozenburg.
Om hier gebruik van te kunnen maken moet uw kind ingeschreven staan in Rotterdam. Verder is een eigen persoonlijke OV-chipkaart nodig. Daarmee kan het gratis reizen worden aangevraagd. Dat kan vanaf 1 december 2021 via de pagina gratis ov voor kinderen.
Kinderen van 0 tot en met 3 jaar reizen al gratis met het OV. Zij hebben geen OV-chipkaart nodig.
Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open
Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station.
Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer
Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak.
In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag.
De kap van Zoetermeer Mandelabrug is er af. Maar er wordt nog volop gewerkt aan de stabiliteit
Er is de afgelopen week met man en macht gewerkt om voor 1 januari 2023 de kap van de Mandelabrug te ontmantelen. Er is nog veel onduidelijkheid vanuit de reizigers. Dringend onderhoud was nodig, zo bleek uit de verschillende onderzoeken.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.