De provincie Zuid-Holland kiest Q-lite voor het vernieuwen van de digitale reisinformatie borden bij de bushaltes. Hiermee worden de huidige digitale informatieborden vervangen, de presentatie van de reisinformatie vernieuwd en reizigers nog beter geïnformeerd.
Als winnaar van de aanbesteding plaatst Q-lite in 2022 en 2023 bij meer dan 850 haltes de nieuwste generatie digitale informatieborden. Door een efficiënte plaatsing worden er meer reizigers bediend. Daarnaast zorgen de vernieuwde weergave van de reisinformatie en de audiofunctie ervoor dat de begrijpelijkheid en toegankelijkheid voor alle reizigers sterk verbeterd.
De nieuwe digitale informatieborden worden geleverd in verschillende uitvoeringen. Zo zijn er naast de standaard haltedisplays ook grote centrale informatieborden voor bij knooppunten en kleine informatieborden die zonder vaste energie-aansluiting werken.
Op basis van de R-net uitstraling is het ontwerp van de digitale informatieborden vernieuwd en geoptimaliseerd qua standaardisatie en uitwisselbaarheid. Het resultaat is een nieuwe circulaire en toekomstgerichte productfamilie van digitale informatieborden.
Binnen het project wordt alles ontworpen en ontwikkeld vanuit het principe van circulariteit. Zo worden bestaande masten en fundaties hergebruikt. Ook kijkt Q-lite bij het ontwerp van de nieuwe digitale informatieborden naar de maximale inzet van duurzame materialen, zonder daarbij afbreuk te doen aan de robuustheid, productkwaliteit en uitstraling van de haltesystemen.
Volgens divisiemanager Jan van der Weijden is een uniek circulair ontwerp en een gedegen aanpak de sleutel geweest tot de winst in deze aanbesteding. Van der Weijden: “We zien het als een eer en een mooie uitdaging om dit project samen met de provincie te realiseren en 15 jaar lang voor hen te beheren.“
Over Q-lite
Bestaande generatie haltedisplay's
Productieproces
De nieuwe haltedisplay's
Q-lite is de grootste full service organisatie in digitale informatiesystemen en de bijbehorende software. Met meer dan 100 collega’s, 4 strategisch gelegen kantoren en fabrieken in West-Europa én 40.000 operationele digitale informatieschermen, zijn wij uitgegroeid tot marktleider in de Benelux.
Q-lite maakt deel uit van de investeringsmaatschappij VP Capital nv die investeert in bedrijven die op een innovatieve, technologische manier een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. www.q-lite.com
Redactie: Op de site van de Provincie Zuid Holland is hierover meer te lezen.
Resultaten schouw Leidschendam Voorburg en de haltes Mall of Netherlands gepresenteerd
Op 1 september heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden met Wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg en twee van zijn ambtenaren de resultaten van een schouw door het Metrocov in zijn gemeente besproken.
Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open
Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station.
Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer
Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak.
In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.