RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Bron: RET jaarverslag 2023

Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.

Mijlpalen: Metro aan Zee en OVpay

2023 was ook een jaar van mijlpalen. Metrostation Hoek van Holland Strand opende en trok na opening meer reizigers dan geraamd. Daarnaast introduceerde de RET net als alle andere OV-bedrijven OVpay Reizigers kunnen sinds juni 2023 in bus, tram en metro drempelloos in- en uitchecken met hun betaalpas, creditcard of mobiel. Zo heeft in één klap vrijwel iedereen een eenvoudig betaalmiddel op zak, ook reizigers die geen OV-chipkaart hebben. Dit trekt nieuwe groepen reizigers aan.

Eind 2023 sloten de RET en de bonden een CAO af met een looptijd van 18 maanden. De gemiddelde RET’er gaat er in anderhalf jaar flink op vooruit. Deze stap en de nieuwe afspraken met gemeente en MRDH bieden collega’s zekerheid voor de komende tijd. Daarnaast maken ze de RET interessanter als werkgever.

Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Na de uitdagende jaren die achter ons liggen, richt de RET de blik nu vooruit. Dat betekent dat we ons volop richten op onze reizigers en de operatie. Het verbeteren van de personele bezetting, het waar mogelijk weer opschalen van de dienstregeling en het inspelen op veranderende reizigerspatronen horen daarbij. Ook werken we aan een nieuw toezicht‐ en handhavingsmodel en aanpassingen in het busnet en de continue inzet om het te hoge ziekteverzuim te verminderen en nieuwe collega’s te werven. In de huidige arbeidsmarkt is dat een uitdagende, maar noodzakelijke opgave. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan de veiligheid van reizigers en onze medewerkers.

Lees hier het hele jaarverslag van RET.

Foto: Rick Keus. Bron: RET Beeldbank

RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd

Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).

Lees verder

Metrocov houdt frisse moed bijeenkomst 2023 in Hoekse Waard

Op 6 oktober 2023 was er weer de jaarlijkse OV dag, dit keer georganiseerd door het Reizigersoverleg Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee in Strijen. Meerdere leden van Metrocov hebben hieraan deelgenomen, waardoor ook in de praktijk kennis gemaakt werd van het OV in de Hoekse Waard.

Lees verder

Resultaten schouw Leidschendam Voorburg en de haltes Mall of Netherlands gepresenteerd

Op 1 september heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden met Wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg en twee van zijn ambtenaren de resultaten van een schouw door het Metrocov in zijn gemeente besproken. 

Lees verder

Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open

Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier