HTM R-net lijn rijdt over het Spui in Den Haag

HTM R-net lijn rijdt over het Spui in Den Haag. Op de achtergrond de Nieuwe kerk. 

HTM R-net lijn rijdt over het Spui in Den Haag

Randstad rail lijn 4 ergens in Den Haag

Randstad rail lijn 4 ergens in Den Haag met daar een tegemoetkomende bus. De HTM tram maakt een bocht naar rechts. We de lokatie weet mag het zeggen.

 

Randstad rail lijn 4 ergens in Den Haag
Bron: RET jaarverslag 2023

Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.

Mijlpalen: Metro aan Zee en OVpay

2023 was ook een jaar van mijlpalen. Metrostation Hoek van Holland Strand opende en trok na opening meer reizigers dan geraamd. Daarnaast introduceerde de RET net als alle andere OV-bedrijven OVpay Reizigers kunnen sinds juni 2023 in bus, tram en metro drempelloos in- en uitchecken met hun betaalpas, creditcard of mobiel. Zo heeft in één klap vrijwel iedereen een eenvoudig betaalmiddel op zak, ook reizigers die geen OV-chipkaart hebben. Dit trekt nieuwe groepen reizigers aan.

Eind 2023 sloten de RET en de bonden een CAO af met een looptijd van 18 maanden. De gemiddelde RET’er gaat er in anderhalf jaar flink op vooruit. Deze stap en de nieuwe afspraken met gemeente en MRDH bieden collega’s zekerheid voor de komende tijd. Daarnaast maken ze de RET interessanter als werkgever.

Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Na de uitdagende jaren die achter ons liggen, richt de RET de blik nu vooruit. Dat betekent dat we ons volop richten op onze reizigers en de operatie. Het verbeteren van de personele bezetting, het waar mogelijk weer opschalen van de dienstregeling en het inspelen op veranderende reizigerspatronen horen daarbij. Ook werken we aan een nieuw toezicht‐ en handhavingsmodel en aanpassingen in het busnet en de continue inzet om het te hoge ziekteverzuim te verminderen en nieuwe collega’s te werven. In de huidige arbeidsmarkt is dat een uitdagende, maar noodzakelijke opgave. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan de veiligheid van reizigers en onze medewerkers.

Lees hier het hele jaarverslag van RET.

Foto: Rick Keus. Bron: RET Beeldbank

RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Uitreiking boekje Toegankelijk Openbaar Vervoer door Metrocov

Dinsdag 7 oktober 2025 heeft de MRDH een bijeenkomst georganiseerd over Toegankelijk Openbaar Vervoer voor de regiogemeentes.

Lees verder

Onze nieuwe stadstram TINA

 De rood-beige GTL8-trams van de HTM worden straks vervangen door de nieuwe, ruime en gelijkvloerse TINA-tram van het Zwitserse Stadler. De HTM is volop bezig met de voorbereidingen, zowel aan het ontwerp van de TINA als aanpassingen in de stad om ervoor te zorgen dat in 2026 op alle trajecten toegankelijke trams kunnen rijden.

Lees verder

Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!

Het Metrocov kondigt namens de MRDH de actie aan:

 ‘Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!’, die gepland staat voor dinsdag 10 juni om 08.45 uur.

Lees verder

Doorbouwen aan sterk OV in de regio Rotterdam. Jaarverslag RET 2024

Intern verbeteren om onze rol in de regio goed te spelen. De regio Rotterdam groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel uw vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier