Uitreiking boekje Toegankelijk Openbaar Vervoer door Metrocov
Dinsdag 7 oktober 2025 heeft de MRDH een bijeenkomst georganiseerd over Toegankelijk Openbaar Vervoer voor de regiogemeentes.
Lees verderGraag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Mijlpalen: Metro aan Zee en OVpay
2023 was ook een jaar van mijlpalen. Metrostation Hoek van Holland Strand opende en trok na opening meer reizigers dan geraamd. Daarnaast introduceerde de RET net als alle andere OV-bedrijven OVpay Reizigers kunnen sinds juni 2023 in bus, tram en metro drempelloos in- en uitchecken met hun betaalpas, creditcard of mobiel. Zo heeft in één klap vrijwel iedereen een eenvoudig betaalmiddel op zak, ook reizigers die geen OV-chipkaart hebben. Dit trekt nieuwe groepen reizigers aan.
Eind 2023 sloten de RET en de bonden een CAO af met een looptijd van 18 maanden. De gemiddelde RET’er gaat er in anderhalf jaar flink op vooruit. Deze stap en de nieuwe afspraken met gemeente en MRDH bieden collega’s zekerheid voor de komende tijd. Daarnaast maken ze de RET interessanter als werkgever.
Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Na de uitdagende jaren die achter ons liggen, richt de RET de blik nu vooruit. Dat betekent dat we ons volop richten op onze reizigers en de operatie. Het verbeteren van de personele bezetting, het waar mogelijk weer opschalen van de dienstregeling en het inspelen op veranderende reizigerspatronen horen daarbij. Ook werken we aan een nieuw toezichtâ en handhavingsmodel en aanpassingen in het busnet en de continue inzet om het te hoge ziekteverzuim te verminderen en nieuwe collega’s te werven. In de huidige arbeidsmarkt is dat een uitdagende, maar noodzakelijke opgave. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan de veiligheid van reizigers en onze medewerkers.
Lees hier het hele jaarverslag van RET.
Foto: Rick Keus. Bron: RET Beeldbank
Dinsdag 7 oktober 2025 heeft de MRDH een bijeenkomst georganiseerd over Toegankelijk Openbaar Vervoer voor de regiogemeentes.
Lees verderDe rood-beige GTL8-trams van de HTM worden straks vervangen door de nieuwe, ruime en gelijkvloerse TINA-tram van het Zwitserse Stadler. De HTM is volop bezig met de voorbereidingen, zowel aan het ontwerp van de TINA als aanpassingen in de stad om ervoor te zorgen dat in 2026 op alle trajecten toegankelijke trams kunnen rijden.
Lees verderHet Metrocov kondigt namens de MRDH de actie aan:
‘Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!’, die gepland staat voor dinsdag 10 juni om 08.45 uur.
Lees verderIntern verbeteren om onze rol in de regio goed te spelen. De regio Rotterdam groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen.
Lees verderKlachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.
HTM |
RET |
EBS |
Connexxion |
|---|---|---|---|
|
Klantenservice (Haaglanden)
|
Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel uw vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.