De RET doet - in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen - een oproep aan gemeenten in de regio om het openbaar vervoer niet te vergeten. Alleen al in Rotterdam komen er 50.000 woningen bij, waardoor een goed werkend ov-netwerk nog belangrijker wordt, stelt directeur Maurice Unck.
Het vervoersbedrijf hoopt dat de gemeenten flink zullen inzetten op het ov, de fiets en het deelvervoer. Enkele punten uit het verlanglijstje van de RET zijn: schoner vervoer, bijvoorbeeld door zero emissie-bussen, snellere tramverbindingen en geen verdere bezuinigingen meer op ov-surveillanten of uitdunning van de dienstregeling. Ook hoopt de RET dat in de gemeenten waar het ov al gratis is voor kinderen en ouderen, dit zo kan blijven.
Doorbouwen aan sterk OV in de regio Rotterdam. Jaarverslag RET 2024
Intern verbeteren om onze rol in de regio goed te spelen.De regio Rotterdam groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen.
110 seconden stil tegen bezuinigingen van 110 miljoen Euro op het OV
Op woensdag 2 april om 14.00 uur staan alle bussen, trams en metro’s in en rond de grote steden Rotterdam, Amsterdam en Den Haag 110 seconden stil tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet.
In opdracht van het Metrocov is een korte film gemaakt over de uitrijplank van de elektrische bussen die de HTM 2025 in gebruik neemt. Doel is gebruikers van een rolstoel (en rollator) informatie te verstrekken over hoe die plank werkt. Er is een speciale versie voor de chauffeurs, die bedienen de plank met de hand.
Metrocov vergaderde op een historische locatie in Delft: Restaurant Huszar
Op 10 december heeft het Metrocov de laatste vergadering van het jaar gehouden in het prachtige Huszár in Delft. Belangrijkste onderwerp was de invoering van de nieuwe OV-Pas die in het komende jaar de OV-Chipkaart gaat vervangen. Tijdens de geweldige lunch vertelde Frank Schipper iets over de architectuur van het gebouw.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.