Wethouder wil de toegankelijkheid van bushaltes verbeteren

Wethouder wil de toegankelijkheid van bushaltes verbeteren

Twee bushaltes in de gemeente Westland zijn slecht toegankelijk voor mensen met een beperking. Ook ontbreekt er reisinformatie. Dit blijkt uit een steekproefsgewijs onderzoek van Metrocov, een platform van reizigers van het openbaar vervoer in de regio Rotterdam Den Haag.

Leden van het Metrocov onderzochten in hoeverre de bushaltes Verdilaan en De Brug voldoen aan de landelijke eisen voor toegankelijkheid. Denk aan de hoogte en breedte van de bushalte, de aanwezigheid van geleidelijnen en audioknoppen voor reisinformatie.

De onderzoekers constateerden dat bij bushalte Verdilaan het haltemeubilair aan vervanging toe is en de geleidelijnen deels ontbraken. Ook was er geen lijnennetplattegrond en audioknop aanwezig.

Bij bushalte de Brug liggen de busperrons ver uit elkaar en zijn niet volledig toegankelijk. Zo is bijvoorbeeld de informatievoorziening niet op orde. Metrocov adviseert daarom een volledige reconstructie van de halten.

In totaal werden de halten op 22 aspecten beoordeeld. Het complete onderzoeksrapport met sterkte en zwakteanalyses is op woensdag 3 november 2021 aangeboden aan wethouder Pieter Varekamp (gemeente Westland) en is hier te downloaden. Ook zullen de vervoerders en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het onderzoeksrapport ontvangen.

Het Metrocov pleit ervoor dat bus-, tram- en metrohaltes voor iedereen toegankelijk zijn. Daarvoor dienen zij te voldoen aan landelijke eisen van het CROW. Dat zijn eisen op het gebied van bereikbaarheid en zichtbaarheid, duidelijkheid in reizigersinformatie, veiligheid en toegankelijkheid.

Leden van dit platform doen al regelmatig schouwen van haltes, maar door de Coronacrisis is dit er een beetje bij ingeschoten. De draad is nu weer opgepakt en hebben Stichting Voorall en Rover afdeling Delft een aantal haltes aan een test onderworpen.

Het Metrocov is van plan om, als de situatie het toelaat, meerdere schouwen uit te voeren met behulp van een speciaal daarvoor ontwikkelde App.

Een goede stap op weg naar bereikbaar, veilig, toegankelijk openbaar vervoer met duidelijke reizigersinformatie.

Download
Wethouder wil de toegankelijkheid van bushaltes verbeteren

Andere adviezen

Naar het adviezenoverzicht
MRDH wil samenwerken voor toekomstige OV-investeringen. Lobby voor aanvullende steun is nodig.

MRDH wil samenwerken voor toekomstige OV-investeringen. Lobby voor aanvullende steun is nodig.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag wil investeren in het openbaar vervoer. Zij vraagt daarbij hulp van het Metrocov; onder meer door bij het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV) te pleiten voor aanvullende financiële steun. Die financiële steun is nodig om de nadelige gevolgen van het huidige regeringsbeleid te beperken. Het Metrocov kaart dit aan bij het LOCOV.

Lees verder
Metrocov adviseert positief over jaarplannen Sociale Veiligheid van HTM

Metrocov adviseert positief over jaarplannen Sociale Veiligheid van HTM

Metrocov adviseert positief over jaarplannen Sociale Veiligheid van HTM

Metrocov is enthousiast over de wijze waarop HTM vorm geeft aan de sociale veiligheid in de voertuigen waarbij het beleid van HTM vooral is gericht op preventieve maatregelen en bij repressieve controle.

Lees verder door de adviesbrief te downloaden bij de knop downloaden.

Lees verder
Advies Transitie-programma corona en OV 2022

Advies Transitie-programma corona en OV 2022

Metrocov maakt zich in navolging van de consumentenorganisaties in het NOVB Consumentenoverleg zorgen over de stagnatie in het realiseren van een bestuurlijk gedragen toekomstperspectief dat gericht is op de groei van het openbaar vervoer na COVID-19.

Lees verder
Beter benutten Tram 19 naar The Mall of the Netherlands

Beter benutten Tram 19 naar The Mall of the Netherlands

Dit nieuwe winkel- en uitgaanscentrum is goed bereikbaar met de auto (Sijtwendetunnel) en met het OV (HTM-trams 2, 6 en 19 en EBS-bus 46). Trams 2 en 6 verbinden het Haagse centrum e.v. met The Mall of the Netherlands en HMC Antoniushove en tram 19 met Voorburg, Leidschenveen-Ypenburg en Delft Brasserskade en station. Tram 19 is een hoogwaardige tramlijn die voldoet aan de criteria van R-Net, de railinfrastructuur van tram 19 ligt op een geheel vrije baan, die de snelheid ten goede komt. Tram 19 passeert ook de A12 (onderdoorgang Laan van Leidschenveen) en de parkeerterreinen van het ADO-stadion aan de Donau. (...) 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

RET

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

EBS

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier