Uitreiking boekje Toegankelijk Openbaar Vervoer door Metrocov
Dinsdag 7 oktober 2025 heeft de MRDH een bijeenkomst georganiseerd over Toegankelijk Openbaar Vervoer voor de regiogemeentes.
Lees verderElke aanbieder van een vervoermiddel heeft nu nog zijn eigen app, waarvoor de klant zich afzonderlijk moet registreren. Rottterdam sleutelt aan een universele reisapp.
Het klinkt als de magische ring uit de trilogie van J.R.R. Tolkien: one app to rule them all. Nu nog hebben Rotterdammers een aparte toepassing nodig voor het openbaar vervoer, apart eentje voor elk merk deelfiets, deelscooter en deelauto en een apart programmaatje voor de watertaxi. Maar aan het eind van het jaar kunnen ze met één app op hun smartphone een reis plannen, boeken en betalen – met wat voor en hoeveel soorten vervoer ze ook van A naar B willen.
Maandag werd op het Willemsplein, waar tram 7 en de watertaxi elkaar ontmoeten, het startschot gegeven voor een campagne die de Rotterdammer warm moet maken voor deze nieuwe vorm van vervoersgemak.
Meer lezen. Ga naar het bericht van 5 juli 2021 in de Volkskrant.
Verstandig besluit van de RET. Het Metrocov is daar zeker voorstander van. Uniform voor iedereen. Maar laten we er ook voor zorgen dat de app ook toegankelijk is voor iedereen. Want ...
Alle websites en mobiele apps van alle overheden en semi-overheden moeten ook toegankelijk en bruikbaar zijn voor mensen met een handicap. Alle overheidsinstanties moeten de Europese (open) standaard voor digitale toegankelijkheid toepassen; dat wordt wettelijk vastgelegd.
De ministerraad heeft dat besloten op voorstel van staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Lees hier meer over toegankelijke websites en apps van de Rijksoverheid.
Maar niet alleen de websites en apps van de Rijksoverheid, ook van bedrijven met minimaal een publieke functie.
In de wet staat dat toegankelijkheid de algemene norm is. Dat betekent dat bedrijven en organisaties hun producten en diensten toegankelijk moeten aanbieden. Alleen als dit onevenredig belastend zou zijn hoeft het niet.
Op Rijksoverheid.nl lees je meer over gelijke behandeling van mensen met een beperking of chronische ziekte
Dinsdag 7 oktober 2025 heeft de MRDH een bijeenkomst georganiseerd over Toegankelijk Openbaar Vervoer voor de regiogemeentes.
Lees verderDe rood-beige GTL8-trams van de HTM worden straks vervangen door de nieuwe, ruime en gelijkvloerse TINA-tram van het Zwitserse Stadler. De HTM is volop bezig met de voorbereidingen, zowel aan het ontwerp van de TINA als aanpassingen in de stad om ervoor te zorgen dat in 2026 op alle trajecten toegankelijke trams kunnen rijden.
Lees verderHet Metrocov kondigt namens de MRDH de actie aan:
‘Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!’, die gepland staat voor dinsdag 10 juni om 08.45 uur.
Lees verderIntern verbeteren om onze rol in de regio goed te spelen. De regio Rotterdam groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen.
Lees verderKlachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.
HTM |
RET |
EBS |
Connexxion |
|---|---|---|---|
|
Klantenservice (Haaglanden)
|
Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel uw vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.