Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Bron: Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Elke aanbieder van een vervoermiddel heeft nu nog zijn eigen app, waarvoor de klant zich afzonderlijk moet registreren. Rottterdam sleutelt aan een universele reisapp.

Het klinkt als de magische ring uit de trilogie van J.R.R. Tolkien: one app to rule them all. Nu nog hebben Rotterdammers een aparte toepassing nodig voor het openbaar vervoer, apart eentje voor elk merk deelfiets, deelscooter en deelauto en een apart programmaatje voor de watertaxi. Maar aan het eind van het jaar kunnen ze met één app op hun smartphone een reis plannen, boeken en betalen – met wat voor en hoeveel soorten vervoer ze ook van A naar B willen.

Maandag werd op het Willemsplein, waar tram 7 en de watertaxi elkaar ontmoeten, het startschot gegeven voor een campagne die de Rotterdammer warm moet maken voor deze nieuwe vorm van vervoersgemak.

Meer lezen. Ga naar het bericht van 5 juli 2021 in de Volkskrant. 

Verstandig besluit van de RET. Het Metrocov is daar zeker voorstander van. Uniform voor iedereen. Maar laten we er ook voor zorgen dat de app ook toegankelijk is voor iedereen. Want ... 

Wettelijke plicht: websites en apps van overheid toegankelijk en bruikbaar voor mensen met handicap

Alle websites en mobiele apps van alle overheden en semi-overheden moeten ook toegankelijk en bruikbaar zijn voor mensen met een handicap. Alle overheidsinstanties moeten de Europese (open) standaard voor digitale toegankelijkheid toepassen; dat wordt wettelijk vastgelegd.
De ministerraad heeft dat besloten op voorstel van staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Lees hier meer over toegankelijke websites en apps van de Rijksoverheid.

Maar niet alleen de websites en apps van de Rijksoverheid, ook van bedrijven met minimaal een publieke functie. 

In de wet staat dat toegankelijkheid de algemene norm is. Dat betekent dat bedrijven en organisaties hun producten en diensten toegankelijk moeten aanbieden. Alleen als dit onevenredig belastend zou zijn hoeft het niet.

Op Rijksoverheid.nl lees je meer over gelijke behandeling van mensen met een beperking of chronische ziekte

 

Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht
GVB, RET en HTM: lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar voor 500.000 extra woningen in Randstad

GVB, RET en HTM: lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar voor 500.000 extra woningen in Randstad

Om de opgave van 500.000 extra woningen in de Randstad in 2030 te realiseren, zijn ambitieuze investeringen van het nieuwe kabinet in het lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar. Dat stellen directeuren Claudia Zuiderwijk, Maurice Unck en Bruno Bruins: “Van de miljoen bij te bouwen woningen in Nederland komt de helft in de Randstad terecht. En we verdienen hier bijna de helft van het BBP. Na jarenlange bevriezing van de budgetten terwijl de reizigersaantallen met tientallen procenten groeiden, is een investeringsimpuls van minimaal 10 miljard nodig. Nieuw kabinet: heb lef in investeer in het lightrailnetwerk van de toekomst.”

Lees verder
Nieuw in de regio Rotterdam en Den Haag: één app voor een reis met verschillende vervoermiddelen. Mo

Nieuw in de regio Rotterdam en Den Haag: één app voor een reis met verschillende vervoermiddelen. Mo

Één app en één afrekening voor de hele reis van deur tot deur, of je nu met de metro, tram, bus, fiets, scooter en/of deelauto gaat. Deze app Moves is nu in de regio Rotterdam en Den Haag gelanceerd. De Moves-app. Te downloaden via de AppStore of Google Play. 

Lees verder
Slim en schoon naar stad en strand: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enk

Slim en schoon naar stad en strand: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enk

De reis naar het strand van Scheveningen met het OV wordt flink verbeterd. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NS, HTM en gemeente Den Haag ondertekenden vandaag de overeenkomst Slim en Schoon waarin de eerste ideeën staan om dit voor elkaar te krijgen. De organisaties investeren gezamenlijk € 30 miljoen in dit programma. Er zijn plannen voor: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enkele tussenstop naar het strand rijdt, extra bewaakte en onbewaakte stallingen voor (deel)fietsen en (deel)scooters vlakbij het strand en een reis naar het strand met trein en tram op één kaartje. Op die manier kunnen reizigers schoner en efficiënter naar de Haagse kust zonder auto.

Lees verder
Webinar Stadslogistiek: Logistieke hubs, de oplossing voor de last- en first mile logistiek!?

Webinar Stadslogistiek: Logistieke hubs, de oplossing voor de last- en first mile logistiek!?

Elke dag opnieuw rijden er veel bestelwagens en vrachtwagens de stad in om goederen af te leveren en reststromen op te halen. De komende jaren gaat er veel veranderen. De steden worden lastiger bereikbaar, er komen minder parkeerplaatsen en de steden voeren een zero-emissie beleid. De logistieke hub is dé oplossing voor een efficiënte en duurzame stadslogistiek. Maar is dat wel zo? Er zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen omtrent logistieke hubs. Is het een modewoord of is het oude logistiek in een nieuw jasje. Veel komt erbij kijken om een logistieke hub te laten slagen. Wat zijn de ontwikkelingen, welke type hubs zijn er en hoe kan je hier het beste gebruik van maken? Daarover gaat dit webinar.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

RET

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

EBS

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier