Ingezonden bericht: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen.

Ingezonden bericht: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen.

Bron: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen

Wie nog afscheid wil nemen van de Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, moet snel zijn. “Fast Ferry stopt met varen m.i.v. 30 december 2021”, meldt vervoerder RET summier op www.ret.nl onder ‘geplande omleidingen’. De reden staat er niet bij. Dat vroeg de redactie OV Magazine gisteren aan de RET.

Wie nog afscheid wil nemen van de Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, moet snel zijn. “Fast Ferry stopt met varen m.i.v. 30 december 2021”, meldt vervoerder RET summier op www.ret.nl onder ‘geplande omleidingen’. De reden staat er niet bij. Wat je alternatieven zijn als reiziger ontbreekt ook. Zoals de vraagafhankelijke Maasvlaktehopper van vervoerder EBS, die vanaf 3 januari 2022 de bediening van de Fast-Ferryhaltes Antarcticaweg en Pistoolhaven overneemt. Of ruim 20 kilometer omfietsen via (de pont van) Rozenburg. Want de Fast Ferry is onderdeel van de internationale langeafstandsfietsroute langs de Noordzeekust. 

Aangekomen op metrostation Hoek van Holland Haven, vind je geen bordjes of kaarten die je de weg wijzen naar de Berghaven, waar de Fast Ferry naar de Maasvlakte vertrekt. Je mag de route van de metro naar de ferry helemaal zelf zoeken. Als je je tussen de middag meldt op de steiger aan de Berghaven, sta je voor een dicht hek. De abri, de actuele reisinformatie en de plattegrond met de routes en haltes van de Fast Ferry bevinden zich achter dat hek.

“Vanwege onderhoud aan de Nieuwe Prins wordt er vanaf 14:00 uur gevaren met een kleiner schip. Houd u rekening met minder beschikbare plaatsen,” staat op de site. Catamaran De Nieuwe Prins dobbert gewoon langs de steiger. Niks onderhoud, maar personeelsgebrek: te weinig kapiteins. De RET heeft een oude loodsboot met schipper ingehuurd.Met die loodsboot aangekomen op de halte Antarcticaweg zie je hoe deplorabel het OV over water 
op de Maasvlakte is. Het display met actuele reisinfo op de roestige steiger is kapot en de klok staat stil. Op de volgende halte Transferium Maasvlakte, waar we luttele minuten te laat arriveren, staat alleen de volgende ferry van een dik uur later aangekondigd. Het Transferium zelf blijkt een kale wachtruimte met wat lege fietsklemmen.

Zeven vragen aan de RET, oh nee, het zijn er negen. 

  1. Waarom staat de route van metrostation Hoek van Holland naar de Berghaven nergens aangegeven?
  2. Waarom sta je tussen de middag voor een dicht hek op de Fast-Ferrysteiger Berghaven?
  3. Waarom zegt de RET niet eerlijk waarom er een kleiner schip vaart?
  4. Waarom functioneert de actuele reisinformatie op de haltes niet goed?
  5. Waarom schetst de RET geen handelingsperspectief voor reizigers die hun Fast Ferry kwijtraken?
  6. Wil de RET reizigers alsnog verwijzen naar vervoerder EBS voor de vraagafhankelijke Maasvlaktehopper (en fietsers naar de omrijroute via Rozenburg)?
  7. Komt deze praktische (voor forensen) én prachtige (voor toeristen) veerverbinding door industrieel havengebied ooit nog terug, al is het maar alleen zomers?

Bron: OV Magazine

 

 

 

Ingezonden bericht: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen.

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Meer elektrische bussen in Rotterdam, Schiedam en Maassluis

In Rotterdam, Schiedam en Maassluis rijden nu ook elektrische bussen op lijnen die eerder nog werden bediend met dieselvoertuigen.

Lees verder

Eerste testrit naar nieuw strandstation een succes

Het gaat goed met het testen van de Hoekse Lijn. Daarom rijden meer en meer metro’s over het traject tussen Schiedam en Hoek van Holland én is het vanaf maandag niet meer nodig om verkeersregelaars bij de spoorwegovergangen neer te zetten.

Lees verder

Eind juli met de Metro direct naar zee

Als de testritten op het nieuwe stuk metrospoor naar Hoek van Holland Strand vanaf maandag goed verlopen, kunnen de eerste badgasten eind juli met de metro direct naar zee.

Lees verder

Goed nieuws voor de mensen met een beperking. Schiedam wil af van rondslingerende deelscooters

Jan Poot, OV reiziger met een visuele beperking en lid van de Vereniging van Gehandicapten organisaties Rotterdam - VGR en het Metrocov, strijdt al jaren voor het zo maar willekeurig neerzetten van deelscooters e.d.. Vooral bij OV knelpunten, haltes en stations was dit levensgevaarlijk voor hen. In Schiedam wordt daar nu paal en perk aan gesteld.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier