GVB, RET en HTM: lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar voor 500.000 extra woningen in Randstad

GVB, RET en HTM: lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar voor 500.000 extra woningen in Randstad

Om de opgave van 500.000 extra woningen in de Randstad in 2030 te realiseren, zijn ambitieuze investeringen van het nieuwe kabinet in het lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar. Dat stellen directeuren Claudia Zuiderwijk, Maurice Unck en Bruno Bruins: “Van de miljoen bij te bouwen woningen in Nederland komt de helft in de Randstad terecht. En we verdienen hier bijna de helft van het BBP. Na jarenlange bevriezing van de budgetten terwijl de reizigersaantallen met tientallen procenten groeiden, is een investeringsimpuls van minimaal 10 miljard nodig. Nieuw kabinet: heb lef in investeer in het lightrailnetwerk van de toekomst.”

 

Investering goed voor héél Nederland

De directeuren van GVB, RET en HTM benadrukken dat de investeringen goed zijn voor heel Nederland: “Elke regio heeft zijn eigen opgaven met bijbehorende investeringsbehoefte. In de Randstad is verdichting een groot vraagstuk. Dat vraagt om snel, efficiënt en klimaatvriendelijk vervoer. OV, gecombineerd met goede overstaphubs en handige apps om vervoermiddelen te combineren, is dat bij uitstek. Een schaalsprong verbetert de bereikbaarheid van de grote steden, de gebieden daar omheen én de reis tussen de Randstad en de landsdelen.”

 

De stadsvervoerders stellen dat de plannen voor de verbeteringen en uitbreidingen van de Randstedelijke OV-verbindingen er al liggen: bij het Rijk, provincies, gemeenten, vervoerregio’s en de Mobiliteitsalliantie, maar ook in de verkiezingsprogramma’s. “We zien dat de plannen op breed draagvlak kunnen rekenen, omdat iedereen het erover eens is dat OV, fiets en deelconcepten de ruggengraat zijn van grootstedelijke mobiliteit. Nu is het tijd voor boter bij de vis: een kabinet dat het lef en de ambitie heeft om hiervoor ook daadwerkelijk geld vrij te maken. Dat is nu nodig, omdat de doorlooptijden al gauw tien jaar zijn.”

 

Beter OV voor een sterke economie, het klimaat en maatschappelijk meedoen

Behalve voor de woningbouwopgave is de beoogde OV-schaalsprong ook van belang om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen en het vestigingsklimaat te versterken. De investeringen dragen bij aan schone, leefbare en aantrekkelijke stedelijke regio’s. Daarnaast draagt het plan van de vervoerders bij aan de nabijheid van voorzieningen, zodat mensen maatschappelijk kunnen meedoen en vervoersarmoede wordt bestreden. “We zien grootstedelijke regio’s om ons heen – Parijs, Londen, Kopenhagen, het Rührgebied – tientallen miljarden investeren in deze opgave. Laten we zorgen dat Nederland dit voorbeeld volgt en internationaal in de voorhoede blijft.” 

 

Investeren én spreiden

Investeringen in capaciteit zijn voor de vervoerders geen doel op zich. Daarom zetten ze ook in op verbetering van bestaande lijnen waar het kan en aanleg van nieuwe waar het moet. Ook pleiten ze voor spreiding. De coronacrisis heeft laten zien dat de spreiding van reizigersstromen over de dag piekdrukte helpen voorkomen. “Niemand staat te springen om straks weer als haringen in een tonnetje in de bus, tram of metro te staan. Daarom roepen we - met de Mobiliteitsalliantie - overheden, werkgevers en onderwijsinstellingen op om waar het kan ook ná de coronacrisis de spreiding vast te houden.”

 

 

GVB, RET en HTM: lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar voor 500.000 extra woningen in Randstad

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht
Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Elke aanbieder van een vervoermiddel heeft nu nog zijn eigen app, waarvoor de klant zich afzonderlijk moet registreren. Rottterdam sleutelt aan een universele reisapp.

Verstandig besluit van de RET. Het Metrocov is daar zeker voorstander van. Uniformiteit en toegankelijk voor iedereen.

Lees verder
Nieuw in de regio Rotterdam en Den Haag: één app voor een reis met verschillende vervoermiddelen. Mo

Nieuw in de regio Rotterdam en Den Haag: één app voor een reis met verschillende vervoermiddelen. Mo

Één app en één afrekening voor de hele reis van deur tot deur, of je nu met de metro, tram, bus, fiets, scooter en/of deelauto gaat. Deze app Moves is nu in de regio Rotterdam en Den Haag gelanceerd. De Moves-app. Te downloaden via de AppStore of Google Play. 

Lees verder
Slim en schoon naar stad en strand: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enk

Slim en schoon naar stad en strand: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enk

De reis naar het strand van Scheveningen met het OV wordt flink verbeterd. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NS, HTM en gemeente Den Haag ondertekenden vandaag de overeenkomst Slim en Schoon waarin de eerste ideeën staan om dit voor elkaar te krijgen. De organisaties investeren gezamenlijk € 30 miljoen in dit programma. Er zijn plannen voor: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enkele tussenstop naar het strand rijdt, extra bewaakte en onbewaakte stallingen voor (deel)fietsen en (deel)scooters vlakbij het strand en een reis naar het strand met trein en tram op één kaartje. Op die manier kunnen reizigers schoner en efficiënter naar de Haagse kust zonder auto.

Lees verder
Webinar Stadslogistiek: Logistieke hubs, de oplossing voor de last- en first mile logistiek!?

Webinar Stadslogistiek: Logistieke hubs, de oplossing voor de last- en first mile logistiek!?

Elke dag opnieuw rijden er veel bestelwagens en vrachtwagens de stad in om goederen af te leveren en reststromen op te halen. De komende jaren gaat er veel veranderen. De steden worden lastiger bereikbaar, er komen minder parkeerplaatsen en de steden voeren een zero-emissie beleid. De logistieke hub is dé oplossing voor een efficiënte en duurzame stadslogistiek. Maar is dat wel zo? Er zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen omtrent logistieke hubs. Is het een modewoord of is het oude logistiek in een nieuw jasje. Veel komt erbij kijken om een logistieke hub te laten slagen. Wat zijn de ontwikkelingen, welke type hubs zijn er en hoe kan je hier het beste gebruik van maken? Daarover gaat dit webinar.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

RET

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

EBS

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier