Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Bron: Kleurrijke 83-jarige zet zich in voor toegankelijk OV

Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak. 

Lees het hele verhaal van Corrie in het blad de Reiziger van Rover.

Foto: Arjan Polderman 

Maar, gelukkig wordt het stokje ook door andere leden van het Metrocov overgenomen. Toegankelijk Openbaar Vervoer is voor iedereen belangrijk. Het zijn niet alleen de spleetbreedtes en de blinde geleidelijnen op het perron of bij de halte, maar het gaat ook om het geluid en de leesbaarheid van informatievoorzieningen, documenten, websites en apps. Ook die middelen moeten toegankelijk zijn. 

Ik noem de meeste van toepassing zijnde middelen:

  • websites;
  • webshops;
  • elektronische tickets en elektronische ticketingdiensten;
  • op basis van mobiele apparaten, onder meer via mobiele applicaties, geleverde diensten;
  • het verstrekken van informatie over vervoersdiensten, waaronder realtime-reisinformatie;
  • interactieve zelfbedieningsterminals die als geïntegreerde onderdelen zijn geïnstalleerd in voertuigen, luchtvaartuigen, schepen en rollend materieel die voor het aanbieden van een of meer onderdelen van deze diensten voor personenvervoer worden gebruikt
  • meer informatie over wat van toepassing is als toegankelijk middel of dienst, is te lezen op de site van de Europese Unie.

In 2025 moeten deze middelen voldoen aan de Europese richtlijnen.

 

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!

Het Metrocov kondigt namens de MRDH de actie aan:

 ‘Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!’, die gepland staat voor dinsdag 10 juni om 08.45 uur.

Lees verder

Doorbouwen aan sterk OV in de regio Rotterdam. Jaarverslag RET 2024

Intern verbeteren om onze rol in de regio goed te spelen. De regio Rotterdam groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen.

Lees verder

110 seconden stil tegen bezuinigingen van 110 miljoen Euro op het OV

Op woensdag 2 april om 14.00 uur staan alle bussen, trams en metro’s in en rond de grote steden Rotterdam, Amsterdam en Den Haag 110 seconden stil tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet.

Lees verder

Instructiefilm de uitklapplank in de bus

In opdracht van het Metrocov is een korte film gemaakt over de uitrijplank van de elektrische bussen die de HTM 2025 in gebruik neemt. Doel is gebruikers van een rolstoel (en rollator) informatie te verstrekken over hoe die plank werkt. Er is een speciale versie voor de chauffeurs, die bedienen de plank met de hand.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel uw vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier