Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak.
Lees het hele verhaal van Corrie in het blad de Reiziger van Rover.
Foto: Arjan Polderman
Maar, gelukkig wordt het stokje ook door andere leden van het Metrocov overgenomen. Toegankelijk Openbaar Vervoer is voor iedereen belangrijk. Het zijn niet alleen de spleetbreedtes en de blinde geleidelijnen op het perron of bij de halte, maar het gaat ook om het geluid en de leesbaarheid van informatievoorzieningen, documenten, websites en apps. Ook die middelen moeten toegankelijk zijn.
Ik noem de meeste van toepassing zijnde middelen:
websites;
webshops;
elektronische tickets en elektronische ticketingdiensten;
op basis van mobiele apparaten, onder meer via mobiele applicaties, geleverde diensten;
het verstrekken van informatie over vervoersdiensten, waaronder realtime-reisinformatie;
interactieve zelfbedieningsterminals die als geïntegreerde onderdelen zijn geïnstalleerd in voertuigen, luchtvaartuigen, schepen en rollend materieel die voor het aanbieden van een of meer onderdelen van deze diensten voor personenvervoer worden gebruikt
meer informatie over wat van toepassing is als toegankelijk middel of dienst, is te lezen op de site van de Europese Unie.
In 2025 moeten deze middelen voldoen aan de Europese richtlijnen.
Metrocov houdt frisse moed bijeenkomst 2023 in Hoekse Waard
Op 6 oktober 2023 was er weer de jaarlijkse OV dag, dit keer georganiseerd door het Reizigersoverleg Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee in Strijen. Meerdere leden van Metrocov hebben hieraan deelgenomen, waardoor ook in de praktijk kennis gemaakt werd van het OV in de Hoekse Waard.
Resultaten schouw Leidschendam Voorburg en de haltes Mall of Netherlands gepresenteerd
Op 1 september heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden met Wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg en twee van zijn ambtenaren de resultaten van een schouw door het Metrocov in zijn gemeente besproken.
Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open
Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station.
In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.