Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Bron: Kleurrijke 83-jarige zet zich in voor toegankelijk OV

Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak. 

Lees het hele verhaal van Corrie in het blad de Reiziger van Rover.

Foto: Arjan Polderman 

Maar, gelukkig wordt het stokje ook door andere leden van het Metrocov overgenomen. Toegankelijk Openbaar Vervoer is voor iedereen belangrijk. Het zijn niet alleen de spleetbreedtes en de blinde geleidelijnen op het perron of bij de halte, maar het gaat ook om het geluid en de leesbaarheid van informatievoorzieningen, documenten, websites en apps. Ook die middelen moeten toegankelijk zijn. 

Ik noem de meeste van toepassing zijnde middelen:

  • websites;
  • webshops;
  • elektronische tickets en elektronische ticketingdiensten;
  • op basis van mobiele apparaten, onder meer via mobiele applicaties, geleverde diensten;
  • het verstrekken van informatie over vervoersdiensten, waaronder realtime-reisinformatie;
  • interactieve zelfbedieningsterminals die als geïntegreerde onderdelen zijn geïnstalleerd in voertuigen, luchtvaartuigen, schepen en rollend materieel die voor het aanbieden van een of meer onderdelen van deze diensten voor personenvervoer worden gebruikt
  • meer informatie over wat van toepassing is als toegankelijk middel of dienst, is te lezen op de site van de Europese Unie.

In 2025 moeten deze middelen voldoen aan de Europese richtlijnen.

 

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open

Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station. 

Lees verder

De OV Ombudsman is gestopt per 31 december 2022

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag. 

Lees verder

De kap van Zoetermeer Mandelabrug is er af. Maar er wordt nog volop gewerkt aan de stabiliteit

Er is de afgelopen week met man en macht gewerkt om voor 1 januari 2023 de kap van de Mandelabrug te ontmantelen. Er is nog veel onduidelijkheid vanuit de reizigers. Dringend onderhoud was nodig, zo bleek uit de verschillende onderzoeken. 

Lees verder

Kap stations Zoetermeer - Mandelabrug wordt ontmanteld: maar blijft nog even afgesloten

De gemeente Zoetermeer start met de voorbereiding voor het ontmantelen van de kap op de Mandelabrug. Aanleiding is het concept spoedadvies van Rijkswaterstaat om voor 1 januari maatregelen te treffen. Inkomende reizigers (forensen) kunnen ook uitstappen bij station Lansingerland Zoetermeer.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier