Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Bron: Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Woensdag 20 januari 2020

Statement OV-NL

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft de overheid 20 januari aanvullende maatregelen aangekondigd. Naar aanleiding van deze aanvullende maatregelen geldt voor het openbaar vervoer het volgende.

Minister President Rutte heeft het voornemen gecommuniceerd om een avondklok in te gaan stellen. Als deze wordt ingesteld blijft het openbaar vervoer op verzoek van het kabinet een cruciale functie vervullen. Dan blijft het ov overdag en in de avond, ook na het ingaan van de avondklok, beschikbaar voor reizigers die een noodzakelijke reis moeten maken. De verantwoordelijkheid om te bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk is, ligt bij de reiziger. Dit geldt ook wanneer de avondklok is ingegaan. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Wij doen een nadrukkelijk beroep op onze reizigers om zich te houden aan alle maatregelen van het kabinet.”

Gevolgen dienstregeling

Zodra de overheid duidelijkheid geeft over het ingaan en de tijden en voorwaarden van de avondklok, kunnen vervoerbedrijven en hun opdrachtgevers kijken of dit gevolgen gaat hebben voor de dienstregeling, zoals het aanpassen van frequenties in de avonduren. Wanneer dit het geval is, communiceren de vervoerders hier zelf over.

Beschikbaarheidsvergoeding

De beschikbaarheidsvergoeding is van belang voor het huidige voorzieningenniveau van het ov. Ook met steeds minder reizigers, blijven onze kosten hetzelfde. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Het is belangrijk dat reizigers weten waar ze aan toe zijn, ook nu met de mogelijke avondklok. Als het kabinet hetzelfde blijft betalen als nu, is het logisch dat we hetzelfde blijven rijden. Versobering door het Rijk zou betekenen dat het voorzieningenniveau in de tweede helft van het jaar omlaag moet. Het wordt dan veel moeilijker om weer op het oude niveau terug te komen. Wij vinden dit niet verantwoord en pleiten daarom nadrukkelijk bij het kabinet om de huidige beschikbaarheidsvergoeding te verlengen tot eind 2021. Door de huidige lockdown is het aantal reizigers weer teruggevallen naar zo’n 20% tot 30% van het oude aantal. Op dit moment is er ook nog niets zinnigs te zeggen over het verloop van de besmettingen, het succes van vaccinaties en dus ook niets over reizigersaantallen en inkomsten voor de bedrijven. Begin februari hebben we hierover bestuurlijk overleg met de staatssecretaris en vragen wij snelle duidelijkheid.”

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht
Miljard voor snelle lightrailverbinding. Horizon op 2040 en 400.000 inwoners van de Randstad verder

Miljard voor snelle lightrailverbinding. Horizon op 2040 en 400.000 inwoners van de Randstad verder

Het miljard euro uit het Nationaal Groeifonds brengt een snelle lightrailverbinding langs Delft, tussen Leiden en Dordrecht, en extra treinsporen tussen Delft en Schiedam dichterbij. Toch zal het nog jaren duren voordat reizigers daadwerkelijk op pad kunnen. "Onze horizon is 2040."

Lees verder
Is het verstandig om te bezuinigen op openbaar vervoer?

Is het verstandig om te bezuinigen op openbaar vervoer?

In het AD van 6 maart 2021 schreef het AD het volgende bericht:

Terwijl Rotterdam de stad voor honderden miljoenen euro’s autoluw maakt, kondigt diezelfde overheid forse bezuinigingen aan in het openbaar vervoer. Hoe handig is dat? Metrocov pleit voor het bereikbaar houden van de verstedelijkte metropoolregio welke sterk afhankelijk van een goed functionerend OV-netwerk. 

Vraag? Is een directe lijn nu echt goedkoper als er minder op gereden wordt?

Wat is jouw mening? Discussieer mee met het Metrocov op Twitter of stuur een reactie via het contactformulier.

Lees verder
Watertaxi breidt vloot uit met extra grote boten en er kunnen wel 40 mensen in

Watertaxi breidt vloot uit met extra grote boten en er kunnen wel 40 mensen in

Met 40 mensen tegelijk in de watertaxi? Het kan zodra de coronamaatregelen worden versoepeld, want Watertaxi Rotterdam breidt zijn vloot uit met extra grote boten. Volgende week wordt de allereerste gedoopt, binnen twee jaar volgen er nog drie.

Lees verder
Toch maar met de auto, want in deze nieuwe wijk komt geen enkele bus of tram

Toch maar met de auto, want in deze nieuwe wijk komt geen enkele bus of tram

De wijk Nieuw Kralingen in Rotterdam moet het zonder openbaar vervoer stellen, terwijl er voor bewoners een fikse afstand is tot winkels, huisarts en andere voorzieningen. Daarvoor waarschuwen Oana de Visser-Baicu en Herbert van Sluys ...

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

RET

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

EBS

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier