Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Bron: Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Woensdag 20 januari 2020

Statement OV-NL

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft de overheid 20 januari aanvullende maatregelen aangekondigd. Naar aanleiding van deze aanvullende maatregelen geldt voor het openbaar vervoer het volgende.

Minister President Rutte heeft het voornemen gecommuniceerd om een avondklok in te gaan stellen. Als deze wordt ingesteld blijft het openbaar vervoer op verzoek van het kabinet een cruciale functie vervullen. Dan blijft het ov overdag en in de avond, ook na het ingaan van de avondklok, beschikbaar voor reizigers die een noodzakelijke reis moeten maken. De verantwoordelijkheid om te bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk is, ligt bij de reiziger. Dit geldt ook wanneer de avondklok is ingegaan. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Wij doen een nadrukkelijk beroep op onze reizigers om zich te houden aan alle maatregelen van het kabinet.”

Gevolgen dienstregeling

Zodra de overheid duidelijkheid geeft over het ingaan en de tijden en voorwaarden van de avondklok, kunnen vervoerbedrijven en hun opdrachtgevers kijken of dit gevolgen gaat hebben voor de dienstregeling, zoals het aanpassen van frequenties in de avonduren. Wanneer dit het geval is, communiceren de vervoerders hier zelf over.

Beschikbaarheidsvergoeding

De beschikbaarheidsvergoeding is van belang voor het huidige voorzieningenniveau van het ov. Ook met steeds minder reizigers, blijven onze kosten hetzelfde. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Het is belangrijk dat reizigers weten waar ze aan toe zijn, ook nu met de mogelijke avondklok. Als het kabinet hetzelfde blijft betalen als nu, is het logisch dat we hetzelfde blijven rijden. Versobering door het Rijk zou betekenen dat het voorzieningenniveau in de tweede helft van het jaar omlaag moet. Het wordt dan veel moeilijker om weer op het oude niveau terug te komen. Wij vinden dit niet verantwoord en pleiten daarom nadrukkelijk bij het kabinet om de huidige beschikbaarheidsvergoeding te verlengen tot eind 2021. Door de huidige lockdown is het aantal reizigers weer teruggevallen naar zo’n 20% tot 30% van het oude aantal. Op dit moment is er ook nog niets zinnigs te zeggen over het verloop van de besmettingen, het succes van vaccinaties en dus ook niets over reizigersaantallen en inkomsten voor de bedrijven. Begin februari hebben we hierover bestuurlijk overleg met de staatssecretaris en vragen wij snelle duidelijkheid.”

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht
Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Elke aanbieder van een vervoermiddel heeft nu nog zijn eigen app, waarvoor de klant zich afzonderlijk moet registreren. Rottterdam sleutelt aan een universele reisapp.

Verstandig besluit van de RET. Het Metrocov is daar zeker voorstander van. Uniformiteit en toegankelijk voor iedereen.

Lees verder
GVB, RET en HTM: lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar voor 500.000 extra woningen in Randstad

GVB, RET en HTM: lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar voor 500.000 extra woningen in Randstad

Om de opgave van 500.000 extra woningen in de Randstad in 2030 te realiseren, zijn ambitieuze investeringen van het nieuwe kabinet in het lightrailnetwerk van de toekomst onmisbaar. Dat stellen directeuren Claudia Zuiderwijk, Maurice Unck en Bruno Bruins: “Van de miljoen bij te bouwen woningen in Nederland komt de helft in de Randstad terecht. En we verdienen hier bijna de helft van het BBP. Na jarenlange bevriezing van de budgetten terwijl de reizigersaantallen met tientallen procenten groeiden, is een investeringsimpuls van minimaal 10 miljard nodig. Nieuw kabinet: heb lef in investeer in het lightrailnetwerk van de toekomst.”

Lees verder
Nieuw in de regio Rotterdam en Den Haag: één app voor een reis met verschillende vervoermiddelen. Mo

Nieuw in de regio Rotterdam en Den Haag: één app voor een reis met verschillende vervoermiddelen. Mo

Één app en één afrekening voor de hele reis van deur tot deur, of je nu met de metro, tram, bus, fiets, scooter en/of deelauto gaat. Deze app Moves is nu in de regio Rotterdam en Den Haag gelanceerd. De Moves-app. Te downloaden via de AppStore of Google Play. 

Lees verder
Slim en schoon naar stad en strand: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enk

Slim en schoon naar stad en strand: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enk

De reis naar het strand van Scheveningen met het OV wordt flink verbeterd. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NS, HTM en gemeente Den Haag ondertekenden vandaag de overeenkomst Slim en Schoon waarin de eerste ideeën staan om dit voor elkaar te krijgen. De organisaties investeren gezamenlijk € 30 miljoen in dit programma. Er zijn plannen voor: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enkele tussenstop naar het strand rijdt, extra bewaakte en onbewaakte stallingen voor (deel)fietsen en (deel)scooters vlakbij het strand en een reis naar het strand met trein en tram op één kaartje. Op die manier kunnen reizigers schoner en efficiënter naar de Haagse kust zonder auto.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

RET

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

EBS

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier