Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Bron: Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Woensdag 20 januari 2020

Statement OV-NL

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft de overheid 20 januari aanvullende maatregelen aangekondigd. Naar aanleiding van deze aanvullende maatregelen geldt voor het openbaar vervoer het volgende.

Minister President Rutte heeft het voornemen gecommuniceerd om een avondklok in te gaan stellen. Als deze wordt ingesteld blijft het openbaar vervoer op verzoek van het kabinet een cruciale functie vervullen. Dan blijft het ov overdag en in de avond, ook na het ingaan van de avondklok, beschikbaar voor reizigers die een noodzakelijke reis moeten maken. De verantwoordelijkheid om te bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk is, ligt bij de reiziger. Dit geldt ook wanneer de avondklok is ingegaan. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Wij doen een nadrukkelijk beroep op onze reizigers om zich te houden aan alle maatregelen van het kabinet.”

Gevolgen dienstregeling

Zodra de overheid duidelijkheid geeft over het ingaan en de tijden en voorwaarden van de avondklok, kunnen vervoerbedrijven en hun opdrachtgevers kijken of dit gevolgen gaat hebben voor de dienstregeling, zoals het aanpassen van frequenties in de avonduren. Wanneer dit het geval is, communiceren de vervoerders hier zelf over.

Beschikbaarheidsvergoeding

De beschikbaarheidsvergoeding is van belang voor het huidige voorzieningenniveau van het ov. Ook met steeds minder reizigers, blijven onze kosten hetzelfde. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Het is belangrijk dat reizigers weten waar ze aan toe zijn, ook nu met de mogelijke avondklok. Als het kabinet hetzelfde blijft betalen als nu, is het logisch dat we hetzelfde blijven rijden. Versobering door het Rijk zou betekenen dat het voorzieningenniveau in de tweede helft van het jaar omlaag moet. Het wordt dan veel moeilijker om weer op het oude niveau terug te komen. Wij vinden dit niet verantwoord en pleiten daarom nadrukkelijk bij het kabinet om de huidige beschikbaarheidsvergoeding te verlengen tot eind 2021. Door de huidige lockdown is het aantal reizigers weer teruggevallen naar zo’n 20% tot 30% van het oude aantal. Op dit moment is er ook nog niets zinnigs te zeggen over het verloop van de besmettingen, het succes van vaccinaties en dus ook niets over reizigersaantallen en inkomsten voor de bedrijven. Begin februari hebben we hierover bestuurlijk overleg met de staatssecretaris en vragen wij snelle duidelijkheid.”

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht
Ruim € 20 miljoen voor reconstructie metro-busstation Spijkenisse Centrum

Ruim € 20 miljoen voor reconstructie metro-busstation Spijkenisse Centrum

Gemeente Nissewaard is voornemens om samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) ruim € 20 miljoen te investeren in de reconstructie van het metro-busstation Spijkenisse Centrum en het gebied er omheen. 

 

Lees verder
Waarom de RET een metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein wil

Waarom de RET een metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein wil

Een metro is de beste vorm van openbaar vervoer tussen De Esch en Feijenoord als daar straks een nieuwe verbinding tussen Noord en Zuid komt, vindt RET-directeur Maurice Unck. Eén metro kan veel meer reizigers vervoeren dan met een tram mogelijk is. De RET pleit voor een geboorde tunnel in plaats van een brug.

GESCHREVEN DOOR

Jan-Roelof Visscher

Lees verder
Zorgen over verdwijnen Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, maar er is hoop.

Zorgen over verdwijnen Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, maar er is hoop.

PvdA en CDA kritisch over schrappen Fast Ferry: ‘Hoe kan de wethouder het verdwijnen rechtvaardigen?’

PvdA en CDA gaan in debat met de Rotterdamse wethouder Judith Bokhove (GroenLinks) over het verdwijnen van de Fast Ferry. Ze willen weten hoe dit kan als de reistijd van Hoek van Holland naar de Maasvlakte langer wordt. 

Maar er is hoop ...

Lees verder
Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Bus, tram, watertaxi, deelbakfiets: in Rotterdam straks allemaal in één app.

Elke aanbieder van een vervoermiddel heeft nu nog zijn eigen app, waarvoor de klant zich afzonderlijk moet registreren. Rottterdam sleutelt aan een universele reisapp.

Verstandig besluit van de RET. Het Metrocov is daar zeker voorstander van. Uniformiteit en toegankelijk voor iedereen.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

RET

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

EBS

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier