Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Bron: Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Woensdag 20 januari 2020

Statement OV-NL

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft de overheid 20 januari aanvullende maatregelen aangekondigd. Naar aanleiding van deze aanvullende maatregelen geldt voor het openbaar vervoer het volgende.

Minister President Rutte heeft het voornemen gecommuniceerd om een avondklok in te gaan stellen. Als deze wordt ingesteld blijft het openbaar vervoer op verzoek van het kabinet een cruciale functie vervullen. Dan blijft het ov overdag en in de avond, ook na het ingaan van de avondklok, beschikbaar voor reizigers die een noodzakelijke reis moeten maken. De verantwoordelijkheid om te bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk is, ligt bij de reiziger. Dit geldt ook wanneer de avondklok is ingegaan. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Wij doen een nadrukkelijk beroep op onze reizigers om zich te houden aan alle maatregelen van het kabinet.”

Gevolgen dienstregeling

Zodra de overheid duidelijkheid geeft over het ingaan en de tijden en voorwaarden van de avondklok, kunnen vervoerbedrijven en hun opdrachtgevers kijken of dit gevolgen gaat hebben voor de dienstregeling, zoals het aanpassen van frequenties in de avonduren. Wanneer dit het geval is, communiceren de vervoerders hier zelf over.

Beschikbaarheidsvergoeding

De beschikbaarheidsvergoeding is van belang voor het huidige voorzieningenniveau van het ov. Ook met steeds minder reizigers, blijven onze kosten hetzelfde. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Het is belangrijk dat reizigers weten waar ze aan toe zijn, ook nu met de mogelijke avondklok. Als het kabinet hetzelfde blijft betalen als nu, is het logisch dat we hetzelfde blijven rijden. Versobering door het Rijk zou betekenen dat het voorzieningenniveau in de tweede helft van het jaar omlaag moet. Het wordt dan veel moeilijker om weer op het oude niveau terug te komen. Wij vinden dit niet verantwoord en pleiten daarom nadrukkelijk bij het kabinet om de huidige beschikbaarheidsvergoeding te verlengen tot eind 2021. Door de huidige lockdown is het aantal reizigers weer teruggevallen naar zo’n 20% tot 30% van het oude aantal. Op dit moment is er ook nog niets zinnigs te zeggen over het verloop van de besmettingen, het succes van vaccinaties en dus ook niets over reizigersaantallen en inkomsten voor de bedrijven. Begin februari hebben we hierover bestuurlijk overleg met de staatssecretaris en vragen wij snelle duidelijkheid.”

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!

Het Metrocov kondigt namens de MRDH de actie aan:

 ‘Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!’, die gepland staat voor dinsdag 10 juni om 08.45 uur.

Lees verder

Doorbouwen aan sterk OV in de regio Rotterdam. Jaarverslag RET 2024

Intern verbeteren om onze rol in de regio goed te spelen. De regio Rotterdam groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen.

Lees verder

110 seconden stil tegen bezuinigingen van 110 miljoen Euro op het OV

Op woensdag 2 april om 14.00 uur staan alle bussen, trams en metro’s in en rond de grote steden Rotterdam, Amsterdam en Den Haag 110 seconden stil tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet.

Lees verder

Instructiefilm de uitklapplank in de bus

In opdracht van het Metrocov is een korte film gemaakt over de uitrijplank van de elektrische bussen die de HTM 2025 in gebruik neemt. Doel is gebruikers van een rolstoel (en rollator) informatie te verstrekken over hoe die plank werkt. Er is een speciale versie voor de chauffeurs, die bedienen de plank met de hand.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel uw vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier