Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Bron: Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Woensdag 20 januari 2020

Statement OV-NL

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft de overheid 20 januari aanvullende maatregelen aangekondigd. Naar aanleiding van deze aanvullende maatregelen geldt voor het openbaar vervoer het volgende.

Minister President Rutte heeft het voornemen gecommuniceerd om een avondklok in te gaan stellen. Als deze wordt ingesteld blijft het openbaar vervoer op verzoek van het kabinet een cruciale functie vervullen. Dan blijft het ov overdag en in de avond, ook na het ingaan van de avondklok, beschikbaar voor reizigers die een noodzakelijke reis moeten maken. De verantwoordelijkheid om te bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk is, ligt bij de reiziger. Dit geldt ook wanneer de avondklok is ingegaan. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Wij doen een nadrukkelijk beroep op onze reizigers om zich te houden aan alle maatregelen van het kabinet.”

Gevolgen dienstregeling

Zodra de overheid duidelijkheid geeft over het ingaan en de tijden en voorwaarden van de avondklok, kunnen vervoerbedrijven en hun opdrachtgevers kijken of dit gevolgen gaat hebben voor de dienstregeling, zoals het aanpassen van frequenties in de avonduren. Wanneer dit het geval is, communiceren de vervoerders hier zelf over.

Beschikbaarheidsvergoeding

De beschikbaarheidsvergoeding is van belang voor het huidige voorzieningenniveau van het ov. Ook met steeds minder reizigers, blijven onze kosten hetzelfde. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Het is belangrijk dat reizigers weten waar ze aan toe zijn, ook nu met de mogelijke avondklok. Als het kabinet hetzelfde blijft betalen als nu, is het logisch dat we hetzelfde blijven rijden. Versobering door het Rijk zou betekenen dat het voorzieningenniveau in de tweede helft van het jaar omlaag moet. Het wordt dan veel moeilijker om weer op het oude niveau terug te komen. Wij vinden dit niet verantwoord en pleiten daarom nadrukkelijk bij het kabinet om de huidige beschikbaarheidsvergoeding te verlengen tot eind 2021. Door de huidige lockdown is het aantal reizigers weer teruggevallen naar zo’n 20% tot 30% van het oude aantal. Op dit moment is er ook nog niets zinnigs te zeggen over het verloop van de besmettingen, het succes van vaccinaties en dus ook niets over reizigersaantallen en inkomsten voor de bedrijven. Begin februari hebben we hierover bestuurlijk overleg met de staatssecretaris en vragen wij snelle duidelijkheid.”

Openbaar vervoer blijft ook na invoering eventuele avondklok beschikbaar voor noodzakelijke reizen

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open

Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station. 

Lees verder

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak. 

Lees verder

De OV Ombudsman is gestopt per 31 december 2022

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag. 

Lees verder

De kap van Zoetermeer Mandelabrug is er af. Maar er wordt nog volop gewerkt aan de stabiliteit

Er is de afgelopen week met man en macht gewerkt om voor 1 januari 2023 de kap van de Mandelabrug te ontmantelen. Er is nog veel onduidelijkheid vanuit de reizigers. Dringend onderhoud was nodig, zo bleek uit de verschillende onderzoeken. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier