RET aan gemeenten: zet vol in op OV, fiets en deelvervoer

RET aan gemeenten: zet vol in op OV, fiets en deelvervoer

Bron: RET aan gemeenten: zet vol in op OV, fiets en deelvervoer

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept de RET gemeenten in het vervoersgebied op om vol in te zetten op OV, fiets en deelvervoer.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Vervoermiddelen met een beperkt ruimtebeslag en zonder uitstoot hebben de toekomst in grootstedelijk gebied. Ze versterken de bereikbaarheid, jagen economische groei aan en helpen bij het halen van de klimaatdoelstellingen. De nieuwe collegeprogramma’s zijn de mogelijkheid om daar vanuit de gemeente invulling aan te geven.”

Groei

Volgens de RET zijn juist OV, fiets en deelvervoer zo belangrijk omdat de regio-Rotterdam een enorme groei te wachten staat. Alleen al in Rotterdam komen er 50.000 woningen bij. In de hele MRDH-regio loopt dat op tot 240.000. Unck: “Dan zit je al snel op twee keer een stad als Groningen. Om al die mensen een fijne plek te bieden om te wonen, te werken en te recreëren, is het van belang om verder te verdichten en te investeren in de openbare ruimte. Daar hoort schoon vervoer bij, met een beperkt ruimtebeslag. De auto waar het moet, alternatieven waar het kan.”

RET aan gemeenten: zet vol in op OV, fiets en deelvervoer

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Resultaten schouw Leidschendam Voorburg en de haltes Mall of Netherlands gepresenteerd

Op 1 september heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden met Wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg en twee van zijn ambtenaren de resultaten van een schouw door het Metrocov in zijn gemeente besproken. 

Lees verder

Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open

Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station. 

Lees verder

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak. 

Lees verder

De OV Ombudsman is gestopt per 31 december 2022

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier