RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

Bron: RET

De RET krijgt er eind 2021 tussen de 35 en 50 nieuwe zero emissie bussen bij, met bijbehorende laadinfrastructuur. Het vervoerbedrijf heeft daarvoor opdracht gegeven aan VDL Bus & Coach en Heliox. Hiermee zet de RET de volgende stap richting een volledig zero emissie busvloot in 2030.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn blij om deze stap te kunnen zetten en zo door te kunnen bouwen aan de toekomst. Want hoewel we door de coronacrisis tijdelijk voor stevige uitdagingen staan, is er in onze regio op de langere termijn een grote rol weggelegd voor het OV. De bevolkingsaanwas zet door, de druk op de ruimte neemt toe en de noodzaak om schoon vervoer aan te bieden, is onveranderd.”

Gefaseerde aanpak maakt groter accupakket mogelijk

De RET kiest bewust voor een gefaseerde overgang naar zero emissie. De gefaseerde aanpak is om de kosten te spreiden, maar bovenal om steeds te kunnen profiteren van de laatste technologische ontwikkelingen. Door deze fasering het nu mogelijk om bussen te bestellen met een groter accupakket. Dat maakt dat ze een grotere actieradius hebben, terwijl de reizigerscapaciteit hetzelfde blijft. De stapsgewijze vervanging van de busvloot is lijn met de afspraak met Rijk, provincies en opdrachtgever MRDH dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen.

De bussen worden eind 2021 geleverd en gaan dan rijden vanuit de RET-vestigingen Kleiweg, Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk (Rotterdam-Zuid). De nieuwe voertuigen hebben een moderne inrichting, beschikken over USB-laadpunten en zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselbussen die zij vervangen. De uitstoot in de omgeving gaat bovendien direct naar nul.

Zero emissie bus Blaak (foto: Rick Keus) Beeldbank RET 

RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal

Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.

Lees verder

Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd

Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).

Lees verder

Metrocov houdt frisse moed bijeenkomst 2023 in Hoekse Waard

Op 6 oktober 2023 was er weer de jaarlijkse OV dag, dit keer georganiseerd door het Reizigersoverleg Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee in Strijen. Meerdere leden van Metrocov hebben hieraan deelgenomen, waardoor ook in de praktijk kennis gemaakt werd van het OV in de Hoekse Waard.

Lees verder

Resultaten schouw Leidschendam Voorburg en de haltes Mall of Netherlands gepresenteerd

Op 1 september heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden met Wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg en twee van zijn ambtenaren de resultaten van een schouw door het Metrocov in zijn gemeente besproken. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier