RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

Bron: RET

De RET krijgt er eind 2021 tussen de 35 en 50 nieuwe zero emissie bussen bij, met bijbehorende laadinfrastructuur. Het vervoerbedrijf heeft daarvoor opdracht gegeven aan VDL Bus & Coach en Heliox. Hiermee zet de RET de volgende stap richting een volledig zero emissie busvloot in 2030.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn blij om deze stap te kunnen zetten en zo door te kunnen bouwen aan de toekomst. Want hoewel we door de coronacrisis tijdelijk voor stevige uitdagingen staan, is er in onze regio op de langere termijn een grote rol weggelegd voor het OV. De bevolkingsaanwas zet door, de druk op de ruimte neemt toe en de noodzaak om schoon vervoer aan te bieden, is onveranderd.”

Gefaseerde aanpak maakt groter accupakket mogelijk

De RET kiest bewust voor een gefaseerde overgang naar zero emissie. De gefaseerde aanpak is om de kosten te spreiden, maar bovenal om steeds te kunnen profiteren van de laatste technologische ontwikkelingen. Door deze fasering het nu mogelijk om bussen te bestellen met een groter accupakket. Dat maakt dat ze een grotere actieradius hebben, terwijl de reizigerscapaciteit hetzelfde blijft. De stapsgewijze vervanging van de busvloot is lijn met de afspraak met Rijk, provincies en opdrachtgever MRDH dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen.

De bussen worden eind 2021 geleverd en gaan dan rijden vanuit de RET-vestigingen Kleiweg, Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk (Rotterdam-Zuid). De nieuwe voertuigen hebben een moderne inrichting, beschikken over USB-laadpunten en zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselbussen die zij vervangen. De uitstoot in de omgeving gaat bovendien direct naar nul.

Zero emissie bus Blaak (foto: Rick Keus) Beeldbank RET 

RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Nieuwe Heijdse lijn in tussen Ter Heijde en Monster biedt kansen voor korte belritten

Een laatste stuiptrekking voor het doelgroepenvervoer of is dit initiatief nu eindelijk een mooi experiment als alternatief van een gestrekte lijn of het opheffen van een buslijn in achteraf gebieden of dorpen. We gaan het zien. Het Metrocov volgt het op de voet.

Lees verder

Rijksvoorstellen OV 2023 niet acceptabel. Dreigende verschralingen om buigen naar groeiperspectief

Het Rijk, de OV-bedrijven en de decentrale overheden hebben afgelopen vrijdag in een finale poging geen overeenstemming weten te bereiken over een pakket aan maatregelen om dreigende verschralingen in het OV in 2023 om te buigen naar een groeiperspectief. 

Lees verder

Met de Metro naar Hoek van Holland-Strand: Nog een paar veiligheidstesten en dan naar het strand

De metro naar Hoek van Holland strand zou voor de zomer gaan rijden maar extra veiligheidsmaatregelen gooien roet in het eten. Mogelijk rijdt de metro pas in het vroege najaar naar het strand. De zomer eindigt de laatste jaren toch niet op eind augustus. 

Lees verder

Q-lite gaat 850 haltes in de provincie Zuid-Holland voorzien van nieuwe generatie digitale reisinfo

Persbericht van Q-Lite: De provincie Zuid-Holland kiest Q-lite voor het vernieuwen van de digitale reisinformatie borden bij de bushaltes. Hiermee worden de huidige digitale informatieborden vervangen, de presentatie van de reisinformatie vernieuwd en reizigers nog beter geïnformeerd.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier