RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

Bron: RET

De RET krijgt er eind 2021 tussen de 35 en 50 nieuwe zero emissie bussen bij, met bijbehorende laadinfrastructuur. Het vervoerbedrijf heeft daarvoor opdracht gegeven aan VDL Bus & Coach en Heliox. Hiermee zet de RET de volgende stap richting een volledig zero emissie busvloot in 2030.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “We zijn blij om deze stap te kunnen zetten en zo door te kunnen bouwen aan de toekomst. Want hoewel we door de coronacrisis tijdelijk voor stevige uitdagingen staan, is er in onze regio op de langere termijn een grote rol weggelegd voor het OV. De bevolkingsaanwas zet door, de druk op de ruimte neemt toe en de noodzaak om schoon vervoer aan te bieden, is onveranderd.”

Gefaseerde aanpak maakt groter accupakket mogelijk

De RET kiest bewust voor een gefaseerde overgang naar zero emissie. De gefaseerde aanpak is om de kosten te spreiden, maar bovenal om steeds te kunnen profiteren van de laatste technologische ontwikkelingen. Door deze fasering het nu mogelijk om bussen te bestellen met een groter accupakket. Dat maakt dat ze een grotere actieradius hebben, terwijl de reizigerscapaciteit hetzelfde blijft. De stapsgewijze vervanging van de busvloot is lijn met de afspraak met Rijk, provincies en opdrachtgever MRDH dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen.

De bussen worden eind 2021 geleverd en gaan dan rijden vanuit de RET-vestigingen Kleiweg, Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk (Rotterdam-Zuid). De nieuwe voertuigen hebben een moderne inrichting, beschikken over USB-laadpunten en zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselbussen die zij vervangen. De uitstoot in de omgeving gaat bovendien direct naar nul.

RET bestelt nieuwe tranche elektrische bussen

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht
XL-Watertaxi: nieuwe veerverbinding voor 50 reizigers tussen de RDM op Heijplaat en de Marconistraat

XL-Watertaxi: nieuwe veerverbinding voor 50 reizigers tussen de RDM op Heijplaat en de Marconistraat

De 50-persoons watertaxi’s lijken qua grootte en kleurstelling op de kleine, snelle watertaxi’s, maar zijn toch anders. De elektrische vaartuigen zijn bijna drie meter langer en bevatten twee elektromotoren met schroeven. Ze worden ‘s nachts opgeladen en kunnen tussendoor ook aan de laadpalen bij de pontons energie ‘tanken’. Helaas niet geschikt voor fietsers maar wel energiezuinig. 

Lees verder
Onduidelijke berichtgeving over schrappen buslijnen RET. Hier enige verduidelijking

Onduidelijke berichtgeving over schrappen buslijnen RET. Hier enige verduidelijking

In het artikel op de website van het AD is wat verwarring ontstaan over schrappen van buslijnen. Het zijn echter geen buslijnen die verdwijnen maar het heeft te maken met wijzigingen.

Lees verder
Ingezonden bericht: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen.

Ingezonden bericht: Zeven vragen aan de RET over de nieuwe dienstregelingen.

Wie nog afscheid wil nemen van de Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, moet snel zijn. “Fast Ferry stopt met varen m.i.v. 30 december 2021”, meldt vervoerder RET summier op www.ret.nl onder ‘geplande omleidingen’. De reden staat er niet bij. Dat vroeg de redactie OV Magazine gisteren aan de RET.

Lees verder
Belabberd bereikbaar Schiedam-Noord krijgt een (aangepaste) ringbus

Belabberd bereikbaar Schiedam-Noord krijgt een (aangepaste) ringbus

Dat het belabberd gesteld is met de bereikbaarheid van Schiedam Noord met Openbaar Vervoer (OV) is al langer bekend. Maar door corona wordt het nog erger: door bezuinigingen bij de RET zouden de Woudhoek, Spaland en Sveaparken vanaf 9 januari 2022 ‘s avonds helemaal niet meer met 0V bereikbaar zijn. Het goede nieuws: er komt een ringbus.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier