De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) schrijft in haar nieuwsbrief het gezamenlijke standpunt van het Interprovinciaal overleg van Provincies (IPO), Samenwerkingsverband van decentrale OV autoriteiten (DOVA) en Vervoerregio Amsterdam het volgende:
Het Rijk, de OV-bedrijven en de decentrale overheden hebben afgelopen vrijdag in een finale poging geen overeenstemming weten te bereiken over een pakket aan maatregelen om dreigende verschralingen in het OV in 2023 om te buigen naar een groeiperspectief. Naar onze stellige overtuiging als provincies, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Vervoerregio Amsterdam waren de voorliggende voorstellen van het Rijk onvoldoende voor behoud van het OV in 2023. De omvang van de rijksgarantstelling was beperkt (150 miljoen euro in plaats van de benodigde 500 miljoen euro), maar daarbovenop en vooral staan de door het Rijk gestelde voorwaarden haaks op de wens tot herstel van het OV richting het voorzieningenniveau van 2019.
Komende weken moeten de overheden nu, ondanks het niet tot stand komen van landelijke afspraken, per gebied hun keuzen voor het aanbod van OV in 2023 definitief bepalen. Ondanks dat niemand dat wil, zijn daarbij verdere verschralingen aan de orde. Deze zullen veel reizigers helaas gaan raken en leiden tot meer vervoerarmoede en extra automobiliteit.
Lees ook het persbericht van de gezamenlijke partners.
Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open
Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station.
Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer
Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak.
In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag.
De kap van Zoetermeer Mandelabrug is er af. Maar er wordt nog volop gewerkt aan de stabiliteit
Er is de afgelopen week met man en macht gewerkt om voor 1 januari 2023 de kap van de Mandelabrug te ontmantelen. Er is nog veel onduidelijkheid vanuit de reizigers. Dringend onderhoud was nodig, zo bleek uit de verschillende onderzoeken.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.