HTM R-net lijn rijdt over het Spui in Den Haag

HTM R-net lijn rijdt over het Spui in Den Haag. Op de achtergrond de Nieuwe kerk. 

HTM R-net lijn rijdt over het Spui in Den Haag

Randstad rail lijn 4 ergens in Den Haag

Randstad rail lijn 4 ergens in Den Haag met daar een tegemoetkomende bus. De HTM tram maakt een bocht naar rechts. We de lokatie weet mag het zeggen.

 

Randstad rail lijn 4 ergens in Den Haag
Bron: KABINETSVOORSTEL REMT OV-ONTWIKKELING

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) schrijft in haar nieuwsbrief het gezamenlijke standpunt van het Interprovinciaal overleg van Provincies (IPO), Samenwerkingsverband van decentrale OV autoriteiten (DOVA) en Vervoerregio Amsterdam het volgende:

Het Rijk, de OV-bedrijven en de decentrale overheden hebben afgelopen vrijdag in een finale poging geen overeenstemming weten te bereiken over een pakket aan maatregelen om dreigende verschralingen in het OV in 2023 om te buigen naar een groeiperspectief. Naar onze stellige overtuiging als provincies, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Vervoerregio Amsterdam waren de voorliggende voorstellen van het Rijk onvoldoende voor behoud van het OV in 2023. De omvang van de rijksgarantstelling was beperkt (150 miljoen euro in plaats van de benodigde 500 miljoen euro), maar daarbovenop en vooral staan de door het Rijk gestelde voorwaarden haaks op de wens tot herstel van het OV richting het voorzieningenniveau van 2019.

Komende weken moeten de overheden nu, ondanks het niet tot stand komen van landelijke afspraken, per gebied hun keuzen voor het aanbod van OV in 2023 definitief bepalen. Ondanks dat niemand dat wil, zijn daarbij verdere verschralingen aan de orde. Deze zullen veel reizigers helaas gaan raken en leiden tot meer vervoerarmoede en extra automobiliteit.

Lees ook het persbericht van de gezamenlijke partners.

Rijksvoorstellen OV 2023 niet acceptabel. Dreigende verschralingen om buigen naar groeiperspectief

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Uitreiking boekje Toegankelijk Openbaar Vervoer door Metrocov

Dinsdag 7 oktober 2025 heeft de MRDH een bijeenkomst georganiseerd over Toegankelijk Openbaar Vervoer voor de regiogemeentes.

Lees verder

Onze nieuwe stadstram TINA

 De rood-beige GTL8-trams van de HTM worden straks vervangen door de nieuwe, ruime en gelijkvloerse TINA-tram van het Zwitserse Stadler. De HTM is volop bezig met de voorbereidingen, zowel aan het ontwerp van de TINA als aanpassingen in de stad om ervoor te zorgen dat in 2026 op alle trajecten toegankelijke trams kunnen rijden.

Lees verder

Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!

Het Metrocov kondigt namens de MRDH de actie aan:

 ‘Bezuinigen op het ov? Ben je betoeterd!’, die gepland staat voor dinsdag 10 juni om 08.45 uur.

Lees verder

Doorbouwen aan sterk OV in de regio Rotterdam. Jaarverslag RET 2024

Intern verbeteren om onze rol in de regio goed te spelen. De regio Rotterdam groeit, ruimte wordt schaarser en het belang van schoon vervoer neemt toe. Wij pakken graag onze rol om met goed OV deze uitdagingen het hoofd te bieden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen.

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel uw vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier