De reis naar het strand van Scheveningen met het OV wordt flink verbeterd. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, NS, HTM en gemeente Den Haag ondertekenden vandaag de overeenkomst Slim en Schoon waarin de eerste ideeën staan om dit voor elkaar te krijgen. De organisaties investeren gezamenlijk € 30 miljoen in dit programma. Er zijn plannen voor: een tram die vanaf station Den Haag Centraal met slechts een enkele tussenstop naar het strand rijdt, extra bewaakte en onbewaakte stallingen voor (deel)fietsen en (deel)scooters vlakbij het strand en een reis naar het strand met trein en tram op één kaartje. Op die manier kunnen reizigers schoner en efficiënter naar de Haagse kust zonder auto.
Ondanks de economische gevolgen van de coronacrisis blijven de partijen investeren in de bereikbaarheid van Scheveningen en Kijkduin. Dat dit nodig is, is afgelopen zomer wel gebleken. De organisaties gaan reizen met OV, fiets en deelsystemen verbeteren. Zo worden de regio en de stad beter met het strand te verbonden. De gemeente Den Haag stelt € 10 miljoen ter beschikking, NS komt met € 15 miljoen en MRDH met € 5 miljoen.
Auto buiten de stad
De auto blijft hierbij zoveel mogelijk buiten de stad. Op strategische plekken aan de randen van de stad en op stations kan de reiziger gebruik maken van slim en schoon vervoer op maat. Voor reizigers die met de trein komen, moet het niet uitmaken op welk station in Den Haag hij aankomt en waar hij naar toe wil. Vanaf elk station moet hij naadloos, slim en snel door kunnen reizen naar zijn bestemming. Door plannen op elkaar af te stemmen en aan elkaar te koppelen ontstaat er een deur-tot-deur reis, waarbij de overstap naar tram, (deel)fiets of (deel)scooter vanuit de trein natuurlijk gaat.
De projecten dragen bij aan een duurzame bereikbaarheid van de Haagse kuststrook met minder overlast voor de omgeving. Het sluit hiermee naadloos aan bij het Programma Toekomst Scheveningen Badplaats. Dit programma is erop gericht om de iconische waarde van Scheveningen te behouden, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en veiligheid.
RET jaarverslag 2023: Vooruitkijken: reiziger, operatie en personele bezetting centraal
Graag deel ik namens de RET het jaarverslag 2023 met u. 2023 begon voor de RET met tegenwind, maar eindigde met goede afspraken over herstel en een nieuwe CAO. Ondertussen bouwde de RET door aan het verbeteren van het aanbod voor reizigers met de opening van metrostation Hoek van Holland Strand en de introductie van OVpay.
Wethouder Kapteijns krijgt rapport toegankelijkheid nieuwe deel van tramlijn 17 overhandigd
Op 22 maart heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden en de HTM wethouder Kapteijns van Den Haag een schouwrapport aangeboden. Het betrof de toegankelijkheid van het nieuwe deel van tramlijn 17 (Centrum-Statenkwartier).
Metrocov houdt frisse moed bijeenkomst 2023 in Hoekse Waard
Op 6 oktober 2023 was er weer de jaarlijkse OV dag, dit keer georganiseerd door het Reizigersoverleg Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee in Strijen. Meerdere leden van Metrocov hebben hieraan deelgenomen, waardoor ook in de praktijk kennis gemaakt werd van het OV in de Hoekse Waard.
Resultaten schouw Leidschendam Voorburg en de haltes Mall of Netherlands gepresenteerd
Op 1 september heeft een delegatie van het Metrocov Haaglanden met Wethouder Keus van Leidschendam-Voorburg en twee van zijn ambtenaren de resultaten van een schouw door het Metrocov in zijn gemeente besproken.
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.