Verschraling dreigt in het openbaar vervoer als de overheid niet bijspringt

Verschraling dreigt in het openbaar vervoer als de overheid niet bijspringt

Het Metrocov adviseert positief op de voorstellen van RET en HTM. Wel maakt het Metrocov kanttekeningen en samen met andere partijen in het OV zich zorgen om de toekomst van het OV. Dit blijkt uit de gezamenlijke lobby  aan de Tweede Kamer commissie. 

Wat vinden reizigers, vervoerders, en lokale politici?

Is er nog wel toekomst voor het OV?. Lees hieronder hun zorgen:

De HTM-halte verdwijnt voor het Verzorgingshuis Swaenesteyn. De bewoners zijn het er absoluut niet mee eens. v.l.n.r. mevrouw Pruijs (81), de heer Olierook (87) en mevrouw Vervest (88). Het spandoek hebben ze samen gemaakt. © Frank Jansen

Halte verdwijnt voor verzorgingstehuis Swaenesteyn

HTM schrapte tijdelijk 13 tramhaltes, maar voorlopig komen ze nog niet terug: ‘Heel pijnlijk’
Reizigers en lokale politici zijn ernstig teleurgesteld. De 13 tijdelijk geschrapte tramhaltes in Den Haag komen voorlopig nog niet terug. Daar is nu geen geld voor, meent de Haagse vervoerder HTM.

Lex de Jonge 30-05-22, 12:02

Kaalslag in Rotterdams OV dreigt: mogelijk 30 procent minder busritten, ook fors minder trams en metro's
We dreigen schipbreuk te lijden terwijl de haven in zicht komt.
Rolf Harbers, RET

Meer lezen
 

Verschaling dreigt in openbaar vervoer Den Haag en omgeving

Reizigersorganisatie Rover mag dan balen van de tijdelijk opgeheven tramlijnen, voorzitter Arnold van der Heijden waarschuwt ook dat Den Haag mogelijk nog een groter drama wacht. Het Rijk wil de ov-bedrijven vanaf volgend jaar niet meer steunen, ook al missen ze nog altijd twintig procent aan reizigers die voor corona wel de tram in stapten.  
"Zonder staatssteun voor de HTM in 2023  zijn we nog veel verder van huis”, zegt de voorzitter. "We moeten alles op alles zetten om dat zien te voorkomen.”

"Heel pijnlijk”, vindt Robin Smit van de Partij voor de Dieren. ,,We vonden het opheffen van de haltes al geen goed idee voor een vervoerder die na corona weer reizigers wil gaan trekken. Maar we hadden gehoopt dat het heel tijdelijk zou zijn.”

Als de reizigersstroom weer aantrekt en geschrapte haltes weer kunnen worden ingeschoven, dan ga ik mij daar maximaal voor inzetten
Robert van Asten, wethouder Den Haag
 

Wat wil de reiziger?

  • Openbaar vervoer van deur tot deur
  • Voldoende openbaar vervoer voor woon- en werkverkeer
  • Andere mogelijkheden waar geen openbaar vervoer mogelijk is
  • Toegankelijk en veilig openbaar vervoer
  • Zitplaatsen en geen overvolle trams, bussen en Metro’s
  • Een veilig gevoel in tram, bus of Metro

Wat wil het Metrocov?

  • Metropoolregio: Blijf in gesprek met vervoerders
  • Verleng de vergoeding voor beschikbaarheid van het openbaar vervoer tot eind 2025
  • Beschikbaarheid van voldoende personeel 
  • Geen afschaling haltes
  • Geen afbreuk op de sociale veiligheid

Maatschappelijk belang

  • Het aantal woningen dat gebouwd gaat worden. 
  • afname van de snel toenemende filedruk

Metropoolregio wil nog twee jaar ov-steun van kabinet: 
Financieel vangnet voor OV in 2023, anders uitval van ritten'

Lees verder hoe de Metropoolregio er zelf over denkt.

Geen Beschikbaarheidsvergoeding?
Het OV blijft dan echt achter op de auto (wel verlaging accijns en verhoging kilometervergoeding) en het vliegverkeer (KLM steun). Dat mag niet gebeuren. De toekomst van het OV is van groot belang.

Laat uw stem horen en praat mee via Twitter, e-mail of stuur een brief.
 

Verschraling dreigt in het openbaar vervoer als de overheid niet bijspringt

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

We kunnen nog steeds niet naar het strand om lekker uit te waaien

Wederom uitstel van het laatste stukje uitstel om naar Hoek van Holland Strand te rijden. "Onvoldoende vorderingen", zegt wethouder Karremans op RTV Rijnmond. Hopelijk kan hij de strandliefhebber voor Kerst 2022 blij maken.

Lees verder

Personeelstekort bij vervoerders zorgt voor uitgevallen dienstregelingen

Het is niet leuk voor de reiziger, vervoerders die ritten uit de dienstregeling moeten halen door personeelstekorten. Niet alleen bij de RET maar het is een landelijk probleem. FNV luidt al sinds 2019 de noodklok. Het is tijd voor actie. Er zijn oplossingen: Veel werkenden willen graag parttime werken. Het werkt. EBS biedt dit al aan. 

Lees verder

Nieuwe Heijdse lijn in tussen Ter Heijde en Monster biedt kansen voor korte belritten

Een laatste stuiptrekking voor het doelgroepenvervoer of is dit initiatief nu eindelijk een mooi experiment als alternatief van een gestrekte lijn of het opheffen van een buslijn in achteraf gebieden of dorpen. We gaan het zien. Het Metrocov volgt het op de voet.

Lees verder

Rijksvoorstellen OV 2023 niet acceptabel. Dreigende verschralingen om buigen naar groeiperspectief

Het Rijk, de OV-bedrijven en de decentrale overheden hebben afgelopen vrijdag in een finale poging geen overeenstemming weten te bereiken over een pakket aan maatregelen om dreigende verschralingen in het OV in 2023 om te buigen naar een groeiperspectief. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier