Verschraling dreigt in het openbaar vervoer als de overheid niet bijspringt
Het Metrocov adviseert positief op de voorstellen van RET en HTM. Wel maakt het Metrocov kanttekeningen en samen met andere partijen in het OV zich zorgen om de toekomst van het OV. Dit blijkt uit de gezamenlijke lobby aan de Tweede Kamer commissie.
Wat vinden reizigers, vervoerders, en lokale politici?
Is er nog wel toekomst voor het OV?. Lees hieronder hun zorgen:
HTM schrapte tijdelijk 13 tramhaltes, maar voorlopig komen ze nog niet terug: ‘Heel pijnlijk’
Reizigers en lokale politici zijn ernstig teleurgesteld. De 13 tijdelijk geschrapte tramhaltes in Den Haag komen voorlopig nog niet terug. Daar is nu geen geld voor, meent de Haagse vervoerder HTM.
Lex de Jonge 30-05-22, 12:02
Kaalslag in Rotterdams OV dreigt: mogelijk 30 procent minder busritten, ook fors minder trams en metro's
We dreigen schipbreuk te lijden terwijl de haven in zicht komt.
Rolf Harbers, RET
Verschaling dreigt in openbaar vervoer Den Haag en omgeving
Reizigersorganisatie Rover mag dan balen van de tijdelijk opgeheven tramlijnen, voorzitter Arnold van der Heijden waarschuwt ook dat Den Haag mogelijk nog een groter drama wacht. Het Rijk wil de ov-bedrijven vanaf volgend jaar niet meer steunen, ook al missen ze nog altijd twintig procent aan reizigers die voor corona wel de tram in stapten.
"Zonder staatssteun voor de HTM in 2023 zijn we nog veel verder van huis”, zegt de voorzitter. "We moeten alles op alles zetten om dat zien te voorkomen.”
"Heel pijnlijk”, vindt Robin Smit van de Partij voor de Dieren. ,,We vonden het opheffen van de haltes al geen goed idee voor een vervoerder die na corona weer reizigers wil gaan trekken. Maar we hadden gehoopt dat het heel tijdelijk zou zijn.”
Als de reizigersstroom weer aantrekt en geschrapte haltes weer kunnen worden ingeschoven, dan ga ik mij daar maximaal voor inzetten
Robert van Asten, wethouder Den Haag
Wat wil de reiziger?
Openbaar vervoer van deur tot deur
Voldoende openbaar vervoer voor woon- en werkverkeer
Andere mogelijkheden waar geen openbaar vervoer mogelijk is
Toegankelijk en veilig openbaar vervoer
Zitplaatsen en geen overvolle trams, bussen en Metro’s
Een veilig gevoel in tram, bus of Metro
Wat wil het Metrocov?
Metropoolregio: Blijf in gesprek met vervoerders
Verleng de vergoeding voor beschikbaarheid van het openbaar vervoer tot eind 2025
Beschikbaarheid van voldoende personeel
Geen afschaling haltes
Geen afbreuk op de sociale veiligheid
Maatschappelijk belang
Het aantal woningen dat gebouwd gaat worden.
afname van de snel toenemende filedruk
Metropoolregio wil nog twee jaar ov-steun van kabinet:
Financieel vangnet voor OV in 2023, anders uitval van ritten'
Lees verder hoe de Metropoolregio er zelf over denkt.
Geen Beschikbaarheidsvergoeding?
Het OV blijft dan echt achter op de auto (wel verlaging accijns en verhoging kilometervergoeding) en het vliegverkeer (KLM steun). Dat mag niet gebeuren. De toekomst van het OV is van groot belang.
Laat uw stem horen en praat mee via Twitter, e-mailof stuur een brief.
Geen verschraling in het OV maar oproep aan het kabinet om een vangnetregeling voor het OV
Donderdag 30 juni is, als voorbereiding op het debat, deze brandbrief en laatste noodkreet van vele honderden bestuurders overhandigd aan Staatssecretaris Vivian Heijnen en diverse betrokken kamerleden.
Tramlijn 1 sneller via de Binckhorst naar Rijswijk en Voorburg gaat er komen
Na jarenlang lobby'en hebben de wethouders Robert van Asten (D'66) en Boudewijn Revis bekend gemaakt dat er een snelle tramlijn komt van Den Haag CS via de Binckhorst naar Rijswijk (aanhakend op Delft) en naar Voorburg en verder (...)
Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.