Verschraling dreigt in het openbaar vervoer als de overheid niet bijspringt

Verschraling dreigt in het openbaar vervoer als de overheid niet bijspringt

Het Metrocov adviseert positief op de voorstellen van RET en HTM. Wel maakt het Metrocov kanttekeningen en samen met andere partijen in het OV zich zorgen om de toekomst van het OV. Dit blijkt uit de gezamenlijke lobby  aan de Tweede Kamer commissie. 

Wat vinden reizigers, vervoerders, en lokale politici?

Is er nog wel toekomst voor het OV?. Lees hieronder hun zorgen:

De HTM-halte verdwijnt voor het Verzorgingshuis Swaenesteyn. De bewoners zijn het er absoluut niet mee eens. v.l.n.r. mevrouw Pruijs (81), de heer Olierook (87) en mevrouw Vervest (88). Het spandoek hebben ze samen gemaakt. © Frank Jansen

Halte verdwijnt voor verzorgingstehuis Swaenesteyn

HTM schrapte tijdelijk 13 tramhaltes, maar voorlopig komen ze nog niet terug: ‘Heel pijnlijk’
Reizigers en lokale politici zijn ernstig teleurgesteld. De 13 tijdelijk geschrapte tramhaltes in Den Haag komen voorlopig nog niet terug. Daar is nu geen geld voor, meent de Haagse vervoerder HTM.

Lex de Jonge 30-05-22, 12:02

Kaalslag in Rotterdams OV dreigt: mogelijk 30 procent minder busritten, ook fors minder trams en metro's
We dreigen schipbreuk te lijden terwijl de haven in zicht komt.
Rolf Harbers, RET

Meer lezen
 

Verschaling dreigt in openbaar vervoer Den Haag en omgeving

Reizigersorganisatie Rover mag dan balen van de tijdelijk opgeheven tramlijnen, voorzitter Arnold van der Heijden waarschuwt ook dat Den Haag mogelijk nog een groter drama wacht. Het Rijk wil de ov-bedrijven vanaf volgend jaar niet meer steunen, ook al missen ze nog altijd twintig procent aan reizigers die voor corona wel de tram in stapten.  
"Zonder staatssteun voor de HTM in 2023  zijn we nog veel verder van huis”, zegt de voorzitter. "We moeten alles op alles zetten om dat zien te voorkomen.”

"Heel pijnlijk”, vindt Robin Smit van de Partij voor de Dieren. ,,We vonden het opheffen van de haltes al geen goed idee voor een vervoerder die na corona weer reizigers wil gaan trekken. Maar we hadden gehoopt dat het heel tijdelijk zou zijn.”

Als de reizigersstroom weer aantrekt en geschrapte haltes weer kunnen worden ingeschoven, dan ga ik mij daar maximaal voor inzetten
Robert van Asten, wethouder Den Haag
 

Wat wil de reiziger?

  • Openbaar vervoer van deur tot deur
  • Voldoende openbaar vervoer voor woon- en werkverkeer
  • Andere mogelijkheden waar geen openbaar vervoer mogelijk is
  • Toegankelijk en veilig openbaar vervoer
  • Zitplaatsen en geen overvolle trams, bussen en Metro’s
  • Een veilig gevoel in tram, bus of Metro

Wat wil het Metrocov?

  • Metropoolregio: Blijf in gesprek met vervoerders
  • Verleng de vergoeding voor beschikbaarheid van het openbaar vervoer tot eind 2025
  • Beschikbaarheid van voldoende personeel 
  • Geen afschaling haltes
  • Geen afbreuk op de sociale veiligheid

Maatschappelijk belang

  • Het aantal woningen dat gebouwd gaat worden. 
  • afname van de snel toenemende filedruk

Metropoolregio wil nog twee jaar ov-steun van kabinet: 
Financieel vangnet voor OV in 2023, anders uitval van ritten'

Lees verder hoe de Metropoolregio er zelf over denkt.

Geen Beschikbaarheidsvergoeding?
Het OV blijft dan echt achter op de auto (wel verlaging accijns en verhoging kilometervergoeding) en het vliegverkeer (KLM steun). Dat mag niet gebeuren. De toekomst van het OV is van groot belang.

Laat uw stem horen en praat mee via Twitter, e-mail of stuur een brief.
 

Verschraling dreigt in het openbaar vervoer als de overheid niet bijspringt

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open

Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station. 

Lees verder

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak. 

Lees verder

De OV Ombudsman is gestopt per 31 december 2022

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag. 

Lees verder

De kap van Zoetermeer Mandelabrug is er af. Maar er wordt nog volop gewerkt aan de stabiliteit

Er is de afgelopen week met man en macht gewerkt om voor 1 januari 2023 de kap van de Mandelabrug te ontmantelen. Er is nog veel onduidelijkheid vanuit de reizigers. Dringend onderhoud was nodig, zo bleek uit de verschillende onderzoeken. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier