Waarom de RET een metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein wil

Waarom de RET een metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein wil

Bron: Waarom de RET een metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein wil

Een metro is de beste vorm van openbaar vervoer tussen De Esch en Feijenoord als daar straks een nieuwe verbinding tussen Noord en Zuid komt, vindt RET-directeur Maurice Unck. Eén metro kan veel meer reizigers vervoeren dan met een tram mogelijk is. De RET pleit voor een geboorde tunnel in plaats van een brug.

GESCHREVEN DOOR

Jan-Roelof Visscher

Om de toenemende verkeersdrukte in de Rotterdamse regio aan te kunnen, is al in 2019 besloten dat die nieuwe oeververbinding tussen de noord- en zuidkant van de stad er moet komen. Maar wat moet het worden: een brug of een tunnel? En welk soort openbaar vervoer moet er gebruik van maken: een snelle tram of de metro doortrekken naar Zuidplein? Die vragen liggen al een tijdje op tafel. De komende maanden onderzoekt de gemeente wat de beste optie is. Volgend jaar moet dan een voorkeursvariant zijn gekozen.

Lees ook: Rotterdamse gemeenteraad wil een tunnel als nieuwe oeververbinding

Waarom de RET een metrotunnel van Kralingse Zoom naar Zuidplein wil

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open

Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station. 

Lees verder

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak. 

Lees verder

De OV Ombudsman is gestopt per 31 december 2022

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag. 

Lees verder

De kap van Zoetermeer Mandelabrug is er af. Maar er wordt nog volop gewerkt aan de stabiliteit

Er is de afgelopen week met man en macht gewerkt om voor 1 januari 2023 de kap van de Mandelabrug te ontmantelen. Er is nog veel onduidelijkheid vanuit de reizigers. Dringend onderhoud was nodig, zo bleek uit de verschillende onderzoeken. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier