XL-Watertaxi: nieuwe veerverbinding voor 50 reizigers tussen de RDM op Heijplaat en de Marconistraat

XL-Watertaxi: nieuwe veerverbinding voor 50 reizigers tussen de RDM op Heijplaat en de Marconistraat

Bron: XL-Watertaxi vervangt Waterbus: langzamer, geen fietsen aan boord, maar wel energiezuiniger

De 50-persoons watertaxi’s lijken qua grootte en kleurstelling op de kleine, snelle watertaxi’s, maar zijn toch anders. De elektrische vaartuigen zijn bijna drie meter langer en bevatten twee elektromotoren met schroeven. Ze worden ‘s nachts opgeladen en kunnen tussendoor ook aan de laadpalen bij de pontons energie ‘tanken’. Helaas niet geschikt voor fietsers maar wel energiezuinig. 

Minder hard

De elektrische schepen varen lang niet zo snel als de kleinere taxi’s die we tot nu toe altijd over de Nieuwe Maas zien scheuren. “De techniek van nu is nog niet zo ver om langere stukken te varen op hoge snelheid,” aldus Daan van der Have, directeur van Watertaxi Rotterdam. 

Vanaf maandag 3 januari 2022 vaart de dienst vanaf 6.50 tot 21.15 uur en in het weekeinde van 10 tot 18.00 uur .Van der Have rekent erop dat er wekelijks 4 á 5.000 reizigers gebruik van de veerdienst gaan maken. "We komen dan met alle watertaxi's in totaal uit op bijna 800.000 reizigers per jaar over heel Rotterdam."

Lees het hele artikel op rijnmond.nl

XL-Watertaxi: nieuwe veerverbinding voor 50 reizigers tussen de RDM op Heijplaat en de Marconistraat

Overig nieuws

Naar het nieuwsoverzicht

Na een monsterklus van 55 dagen is station Zoetermeer Mandelabrug weer open

Wethouder Marijke van de Meer opent het hek weer van het station. Leden van de Klankbordgroep stationgsgebied en die van de Entree alsmede een delegatie van de gemeente Zoetermeer, aannemers en andere belangstellenden mochten als eerst door het hek om de brug te betreden en de eerste treinreizigers op te vangen op het station. 

Lees verder

Onze Corrie nog steeds actief voor toegankelijk Openbaar Vervoer

Corrie Scheffer, de nestor van het Metrocov die vorig jaar afscheid nam van het consumentenplatform is nog steeds actief. Zij blijft pleiten voor een goede zaak: Toegankelijk Openbaar Vervoer. Corrie weet vervoerders te overtuigen van de noodzaak. 

Lees verder

De OV Ombudsman is gestopt per 31 december 2022

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de opties voor de versterking van de onafhankelijke positie van het tweedelijns klachtenloket OV Ombudsman. Als resultaat daarvan zullen de taken van OV Ombudsman (en daarmee ook de subsidie vanuit IenW) per 1 januari 2023 overgaan naar de Geschillencommissie in Den Haag. 

Lees verder

De kap van Zoetermeer Mandelabrug is er af. Maar er wordt nog volop gewerkt aan de stabiliteit

Er is de afgelopen week met man en macht gewerkt om voor 1 januari 2023 de kap van de Mandelabrug te ontmantelen. Er is nog veel onduidelijkheid vanuit de reizigers. Dringend onderhoud was nodig, zo bleek uit de verschillende onderzoeken. 

Lees verder

Heeft u als reiziger praktische vragen over het openbaar vervoer?

Onze contactgegevens

Klachten over in principe tijdelijke zaken bijv. vanwege een omleiding, de verlichting in een bushokje die het niet doet of een afvalbak die ontbreekt stuurt het METROCOV door naar de verantwoordelijke organisatie (vervoerders, MRDH, gemeente). Klachten over het OV kunt u ook richten aan de OV-Ombudsman of de klantenpanels van de vervoerders in de Metropoolregio.

HTM

RET

EBS

Connexxion

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice
Lijnennetkaart
Klantenpanel

Klantenservice (Haaglanden)
Klantenservice (Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Haaglanden & Voorne-Putten-Rozenburg)
Lijnennetkaart (Delft)

Klantenservice
Lijnennetkaart

Heeft u als reiziger vragen over één van de genoemde thema's? Stel u vraag dan bij een van de aangesloten organisaties.

Heeft u als gemeente of vervoerder in onze regio vragen?

Stel uw vraag via het contactformulier